Sairaan kallista sairastaa

Onko reilua, että sairastaminen käy niin paljon kukkaron päälle? Reumaviikon aiheena on tänä vuonna yhdenvertaisuus. Reumaviikolla 6.-12.2024 puhumme yhdenvertaisuudesta sairastamisen kustannusten näkökulmasta.

Potilasjärjestöjen tutkimuksen mukaan lääkkeiden hinnan vuoksi viimeisen vuoden aikana 55 % on pyytänyt toista, halvempaa lääkettä, 36 on siirtänyt lääkkeen hankkimista, 22 % on jättänyt ostamatta muita välttämättömiä hankintoja ja 7 % on ottanut lainaa.

Yhdenvertaisuutta voi tarkastella monesta eri vinkkelistä. Onko kaikilla yhdenvertaiset mahdollisuudet esimerkiksi työhön tai opiskeluun, riippumatta sukupuolesta, etnisestä taustasta, kielestä tai monesta muusta asiasta? Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös terveydentilan tai vamman perusteella.

Se, että oman sairauden hoidosta koituu paljon kustannuksia, ei ole syrjintää. Mutta ei se reilulta tunnu.

Reumaliitto muistuttaa Sairaan kallista sairastaa -kampanjassaan, että pitkäaikaissairaus kuormittaa sairastavan taloutta, vuodesta toiseen. Sairastavat joutuvat usein käyttämään terveyteensä rahaa paljon muita enemmän. Kustannuksia syntyy niin lääkekuluista kuin terveydenhuollon matkakuluista ja asiakasmaksuistakin.

Vuosittaisen lääkekaton kertymisen seuraaminen on yksinkertaista. Kun ostaa reseptilääkkeitä, apteekin kuitti kertoo, onko lääkekatto jo täyttynyt vai paljonko siihen on vielä matkaa.

Reumaliiton mielestä terveydenhuollon muiden maksukattojen pitäisi toimia tulevaisuudessa yhtä helposti. Nyt niiden kertymisen seuraaminen on potilaan omalla vastuulla. Pitää tietää, mitkä matkat tai palvelut kerryttävät kattoja, ja mistä hakea korvauksia.

Erityisen haastavaa on seurata, milloin terveyden- ja sosiaalihuollon asiakasmaksukatto täyttyy. Ensin pitää selvittää, mitkä maksut sitä kerryttävät, sitten se, miten ja mihin ottaa yhteyttä, kun maksukatto on täyttynyt. Hyvinvointialueiden välillä on eroja siinä, miten prosessi toimii, ja löytyykö siitä ylipäätään tietoa.

Kun terveydenhuollon verkostoa karsitaan, tarkoittaa se potilaille entistä pidempiä matkoja lääkäriin, sairaalaan tai laboratorioon. Se lisää tarvetta saada selkeää tietoa matkakorvauksista.

Samalla lisääntyvät vaatimukset siitä, että jokainen osaa ottaa itse aikaisempaa enemmän vastuuta sairautensa seurannasta. On tärkeä huomioida, etteivät kaikki käytä arjessaan digilaitteita. Tiedon ja palveluiden pitää olla myös heidän ulottuvillaan.

Osallistu Reumaviikon tapahtumiin

Sairaan kallista sairastaa -webinaari torstaina 10.10.2024 klo 9.30-10.30

Mukana THL:n asiantuntija Joonas Ollonqvist ja HUSin sosiaalityöntekijä Tuija Juvonen. Aiheena sosiaaliturvaleikkausten ja terveysmaksujen korotusten yhteisvaikutukset kotitalouksiin ja maksuhuojennukset.

Katso webinaarin tallenne (katsottavissa 24.10.2024 saakka)

Webinaarin esitykset:
Sosiaaliturvaetuuksien ja terveysmenojen muutosten yhteisvaikutukset kotitalouksiin, Joonas Ollonqvist, THL
Maksut, maksukatot ja huojennukset, sosiaalityöntekijä Tuija Juvonen, HUS

Onko erilainen sittenkin normaali? -webinaari 12.10.2024 klo 14-16

Onko erilainen sittenkin normaali?, kysyy Maailman reumapäivän webinaarissa turkkilais-suomalainen Dakota Robin.

Dakota Robin on energinen ja innostava puhuja ja kouluttaja, joka jakaa ympärilleen hyvää tahtoa, itseluottamusta ja intohimoa elämään.

Tule mukaan pohtimaan, miten rakentaa yhteyksiä erilaisten ihmisten välille.

Reumaviikkoa 2024 tukee