Avustushaku rahastoista

Reumaliitto hallinnoi kolmea testamenttirahastoa, joista jaetaan avustuksia. Rahastojen avustukset on tarkoitettu vähävaraisille pitkäaikaista reuma- tai muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville yksityishenkilöille. Jäsenvaatimusta ei ole.

Avustusta voi hakea perusteltuun ja tarkoituksenmukaiseen terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä edistävään hankintaan tai palveluun.

Ihmisiä kokoontuneena pöydän ympärille, kuvaan on rajattu vain pöydälle lepäävät kädet.

Ohjeita hakijalle

Hae ensin palveluita ja tukea Kelalta ja/tai omalta hyvinvointialueelta (esim. vammaispalvelu). Avustukset voivat auttaa sairastuneita taloudellisesti tilanteessa, jossa muualta saatu apu ei riitä tai sitä ei ole saatu.

Perustoimeentulotukea haetaan Kelalta https://www.kela.fi/toimeentulotuki

Täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, joita perustoimeentulotuki ei kata haetaan omalta hyvinvointialueelta. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-kokonaisuus Liitä päätös kokonaisuudessaan hakemukseesi.

Haettavan avustuksen kohde voi olla tarkoituksenmukainen ja perusteltu, vaikka se ei ole toimeentulotuen myöntämisessä hyväksyttävä menoerä.

Rahastoryhmä käsittelee avustushakemukset pääsääntöisesti neljä kertaa vuodessa. Rahastoilla on vuosittain yläraja myönnettäville avustuksille. Myönnetty avustus on käytettävä vuoden sisällä avustuksen päätöksestä.

Etusijalla avustusten myöntämisessä ovat ensi kertaa avustusta hakevat.

Avustusta haetaan täyttämällä hakulomake tämän sivun alalaidan linkistä ja lisäämällä siihen pyydetyt liitteet. Voit vaihtoehtoisesti tulostaa lomakkeen ja toimittaa sen postitse. Avustusta ei voi hakea ennen vuotta 2024 ilmestyneillä lomakepohjilla. Lisätietoja hakuprosessiin tai hakemukseen liittyen voit kysyä Reumaliiton toimistosta anni.pyy(at)reumaliitto.fi, puh. 050 548 6421.

Seuraava rahastoryhmän kokous pidetään toukokuun 2024 aikana. Hakemus tulee jättää 30.4 mennessä.

30.4 mennessä tulleet hakemukset käsitellään 27.5. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kokouksen jälkeen.

Avustusta voi saada

Terveyttä ja hyvinvointia edistäviin hankintoihin ja palveluihin sekä kuntoututumista ja kotona asumista tukeviin tarpeisiin.

Avustusta ei voi saada

Rahallisena tukena, vuokran maksuun, ruokakuluihin, velkojen maksuun, auton hankintaan tai hankintoihin yksityishenkilöiltä.

Hakulomake

Voit hakea avustusta täyttämällä lomakkeen tiedot ja toimittamalla pyydetyt liitteet.

Avustushaku vuodelle 2024 on avattu.