Toiminta-avustuksen käyttöselvitys
Yhdistykset tekevät käyttöselvityksen edellisen vuoden toiminta-avustuksen käytöstä. Vuoden 2024 toiminta-avustuksen käyttöselvityksen palautuspäivä on 5.2.2025. Reumaliitto kokoaa tuloksellisuusselvityksen STEA:lle tämän jälkeen.
Käyttöselvitys tehdään ensisijaisesti sähköisesti.
Käyttöselvityksen liitteiksi tarvitaan hyväksytyt ja päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat tilinpäätösasiakirjat vuodelta 2024 sekä toiminnan-/tilintarkastajan lausunto vuodelta 2024. Liitteet ovat ladattavissa sähköisen selvityslomakkeen lopussa liitteiksi tai ne voi toimittaa jälkikäteen Reumaliittoon. Mikäli pyydettyjä asiakirjoja ei käyttöselvitystä tehtäessä ole vielä käsitelty ja hyväksytty yhdistyksen kokouksessa, ne tulee toimittaa hyväksymisen jälkeen allekirjoitettuina Reumaliittoon sähköpostitse osoitteella toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Mikäli dokumentit toimitetaan paperiversiona postitse, toimitusosoite on: Reumaliitto, Iso Roobertinkatu 20-22 A, 00120 Helsinki. Kuoreen merkintä: Toiminta-avustuksen 2024 käyttöselvitys.
Huom! Liitteet toimitetaan Reumaliittoon siis vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat yhdistyksen kokouksen käsittelemät ja hyväksymät, sekä päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat.
Materiaalit liittyen vuoden 2024 toiminta-avustuksen käyttöselvitykseen:
Lomake osallistujamäärien keräämiseen (voi käyttää halutessaan apuna lukujen koostamiseen, lomaketta ei palauteta):
Tilinpäätösasiakirjat voi liittää sähköiseen käyttöselvityslomakkeeseen tai toimittaa jälkikäteen Reumaliittoon sähköpostitse joko kokonaisuudessaan allekirjoitettuna tai dokumentti kerrallaan. Jos dokumentit liitetään tai toimitetaan erillisinä dokumentteina, tulee allekirjoitukset olla vähintään tasekirjassa. Alla mainitut dokumentit ovat välttämättömiä käyttöselvityksen käsittelyä varten.
Tarvittavat hyväksytyt, päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat tilinpäätösasiakirjat sisältävät seuraavat dokumentit:
- Vuosikertomus 2024
- Tuloslaskelma 2024
- Tase 2024
- Toiminnan-/tilintarkastajan lausunto 2024
HUOM! Käyttämättä jäänyt toiminta-avustus tulee palauttaa Reumaliiton tilille. Mikäli yhdistykseltä jää käyttämättä vuodelle 2024 myönnettyä toiminta-avustusta, käyttämättä jäänyt osuus palautetaan Reumaliittoon 31.3.2025 mennessä. Reumaliiton tilinumero on FI67 5541 2820 0312 02 (Osuuspankki).
Toiminta-avustus vuodelle 2025 voidaan maksaa yhdistykselle vasta siinä vaiheessa, kun käyttöselvitys sekä allekirjoitetut liitedokumentit on toimitettu Reumaliittoon sekä mahdollinen käyttämättä jäänyt osuus toiminta-avustuksesta 2024 on maksettu Reumaliiton tilille. Lisäksi toiminta-avustuspäätöksen 2025 jälkeen lähetettävä sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä on allekirjoitettava ennen kuin toiminta-avustus 2025 voidaan maksaa.
Käyttöselvitykseen ja sen tekemiseen liittyvää infoa ja neuvontaa annetaan etäyhteyksin Teamsin välityksellä seuraavissa tilaisuuksissa:
Yhdistyksille on lähetetty 17.12.2024 käyttöselvityksen tekemiseen liittyvät ohjeet liitteineen sähköpostitse jakelulla puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja rahastonhoitaja (lähteenä Kilta-rekisterin tiedot 17.12.2024).
Toiminta-avustuspäätökset
Toiminta-avustuspäätökset lähetetään yhdistyksille sähköpostitse pääsääntöisesti toiminta-avustusvuoden helmi-maaliskuussa. Päätösviestin lisäksi yhdistykselle lähetetään sähköisesti allekirjoitettavaksi sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä. Mikäli sopimuksen allekirjoitus ei ole mahdollista sähköisesti, yhdistykselle lähetetään ”Sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä” kahtena kappaleena postitse. Yhdistys allekirjoittaa sopimukset ja palauttaa toisen allekirjoitetun sopimuksen Reumaliittoon osoitteeseen Reumaliitto, Iso Roobertinkatu 20–22 A, 00120 HELSINKI (kuoreen merkintä Toiminta-avustus sopimus). Toinen jää yhdistyksen omaan arkistoon. Mikäli sähköinen allekirjoitus ei ole yhdistykselle mahdollinen, tulee yhdistyksen ilmoittaa asiasta Reumaliittoon.
Toiminta-avustus vuodelle 2025 voidaan maksaa yhdistykselle vasta siinä vaiheessa, kun käyttöselvitys sekä allekirjoitetut liitedokumentit on toimitettu Reumaliittoon sekä mahdollinen käyttämättä jäänyt osuus toiminta-avustuksesta 2024 on maksettu Reumaliiton tilille. Lisäksi toiminta-avustuspäätöksen 2025 jälkeen lähetettävä sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä on allekirjoitettava ennen kuin toiminta-avustus 2025 voidaan maksaa.
Toiminta-avustuksen hakeminen
Toiminta-avustusta voivat hakea sellaiset yhdistykset, jotka eivät saa suoraan STEA-avustusta. Tuen myöntämisen yleinen edellytys on, että yhdistys on Suomen Reumaliiton jäsen. Avustus jäsenyhdistysten toiminnan tukemiseksi on tarkoitettu yhdistyksen perustoiminnan tukemiseen.
Toiminta-avustusta haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Vuoden 2025 avustuksen hakuaika on päättynyt 15.12.2024. Mikäli yhdistyksen kokous ei 15.12.2024 mennessä ole käsitellyt vuoden 2025 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota, tulee sen toimittaa yhdistyksen syys- tai vuosikokouksen vahvistamat asiakirjat Reumaliittoon viipymättä kokouksensa jälkeen.
Hakulomakkeen liitteinä tai jälkikäteen toimitettavat asiakirjat:
- yhdistyksen vuodelle 2025 hyväksytty toimintasuunnitelma
- yhdistyksen vuodelle 2025 hyväksytty talousarvio
- tilinpäätösasiakirjat ja toiminnantarkastajan/-ien tai tilintarkastajan/ien lausunto vuodelta 2023, ellei niitä ole toimitettu jo vuoden 2023 avustuksen käyttöselvityksen yhteydessä keväällä 2024.
Vuoden 2024 toiminta-avustuksen materiaaleja:
Tarvittavat tiedustelut toiminta-avustukseen liittyvissä asioissa ensisijaisesti osoitteeseen toiminta-avustus@reumaliitto.fi