Uutiset

Reumaviikko nostaa esille vapaaehtoistoiminnan merkityksen – Maailman Reumapäivää vietetään 12.10.

Reumaviikkoa vietetään tänä vuonna 11.10.17.10.2020 teemalla vapaaehtoisuus. Viikolla käynnistyy Reumaliiton Vapaaehtoisuus vahvistaa -kampanja, joka nostaa esiin vapaaehtoistoiminnan merkityksen.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen vapaaehtoisina toimii joka vuosi noin puoli miljoonaa ihmistä. Sote-järjestöt keskittyvät haastavissa ja vaikeissa elämäntilanteissa olevien ihmisten ja heidän läheistensä hyvinvoinnin edistämiseen. Usein vapaaehtoiset tuntevat aihepiirinsä omakohtaisesti.

Reumaliiton 141 reuma- ja tule-yhdistyksessä on 34 000 jäsentä. Yhdistysten tarjoamien toimintamuotojen ikisuosikkeja ovat erilaiset vertais- ja harrastusryhmät. Yhdeksän kymmenestä yhdistyksestä järjestää liikuntatoimintaa. Retket ja matkat ovat suosittuja.

Reumaliiton tekemän verkkokyselyn mukaan yleisimmät viisi syytä lähteä mukaan vapaaehtoistoimintaan ovat mielekäs yhdessä tekeminen, ystävät ja verkostot, vertaistuki ja muiden auttaminen, omien tietojen ja taitojen hyödyntäminen sekä uuden oppiminen ja uudet kokemukset.

Lokakuinen Reumaviikko on Reumaliiton perinne, jolloin 1947 perustettu liitto ja yhdistykset järjestävät toimintaa eri puolilla maata. Samalla yhdistykset kutsuvat mukaan uusia vapaaehtoistoimijoita. Osa yhdistysten tapahtumista on koottu Reumaliiton sivujen tapahtumakalenteriin: reumaliitto.fi/tapahtumat.

Vapaaehtoisuus vahvistaa -kampanjan sivusto on avattu osoitteeseen reumaliitto.fi/vapaaehtoisuusvahvistaa. Sivustolta löytyy vapaaehtoisten tarinoita sekä tietoa siitä, miten toimintaan voi tulla mukaan.

Maanantaina 12.10.2020 vietetään Maailman Reumapäivää, jolla lisätään maailmanlaajuisesti tietoisuutta reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Päivää vietetään Reumaliiton aloitteesta.

Yhdistysten toimintaa Reumaviikolla

Vapaaehtoisuus vahvistaa -kampanjan sivut

Reumaviikon viesti eduskuntaan: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminta on turvattava

Tekstinä Vapaaehtoisuus vahvistaa