Liittovaalien 2023 ehdokasasettelu käynnissä

Reumaliitossa ylintä päätösvaltaa käyttää valtuusto. Liittovaalit järjestetään loka–marraskuussa 2023.

Liittovaalien logo.

Liiton jäsenyhdistykset valitsevat valtuustoon 24 jäsentä ja heille varajäsenet joka kolmas vuosi liittovaaleilla. Lisäksi vaaleissa valitaan valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

Äänestysoikeus on kaikilla Reumaliiton jäsenyhdistyksillä. Jokaisella yhdistyksellä on yksi ääni alkavaa 500 varsinaista jäsentään kohden, kuitenkin enintään neljä ääntä.

Ehdokasasettelu on käynnissä toukokuun loppuun. Yhdistykset asettavat ehdokkaat, ja yhdistysten asianhoitajat toimittavat liittoon ehdokaslomakkeet ja ehdokkaiden suostumukset viimeistään 31.5.2023.

Vaalit toteutetaan postiäänestyksenä. Ehdokaslistat ja äänestysliput toimitetaan yhdistysten puheenjohtajille syyskuun lopussa. Äänestysliput pitää toimittaa vaalivaliokunnalle 10.11. mennessä. Tulokset julkaistaan joulukuun alussa.

Valtuusto päättää liiton sääntöjen mukaan muun muassa liiton tärkeistä periaatteista, säännöistä ja aluejaosta. Se valitsee ja voi erottaa hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja jäsenet. Valtuusto määrää yhdistyksiltä liitolle perittävän jäsenmaksun suuruuden vuosittain, hyväksyy toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä käsittelee tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden hallitukselle.

Lisätietoja antaa vaalivaliokunnan sihteeri ulla.rantanen(at)reumaliitto.fi.
Vaaleihin liittyvät lomakkeet yhdistyksille löytyvät Yhdistysnetistä.

Liittovaalien aikataulu kuvana.