Toiminta-avustuksen hakeminen
Toiminta-avustusta voivat hakea sellaiset yhdistykset, jotka eivät saa suoraan STEA-avustusta. Tuen myöntämisen yleinen edellytys on, että yhdistys on Suomen Reumaliiton jäsen. Avustus jäsenyhdistysten toiminnan tukemiseksi on tarkoitettu yhdistyksen perustoiminnan tukemiseen.
Toiminta-avustusta haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Vuoden 2025 avustuksen hakuaika on 15.10. –15.12.2024.
Yhdistyksille on lähetetty sähköpostitse tietoa toiminta-avustuksen hakemisesta 10.10.2024 (jakelulla puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja, tiedot Kilta-rekisteri 10.10.2024).
Ennen hakulomakkeen täyttöä tutustu:
Hakulomakkeen liitteinä tulee olla:
- yhdistyksen vuodelle 2025 hyväksytty toimintasuunnitelma
- yhdistyksen vuodelle 2025 hyväksytty talousarvio
- tilinpäätösasiakirjat ja toiminnantarkastajan/-ien tai tilintarkastajan/ien lausunto vuodelta 2023, ellei niitä ole toimitettu jo vuoden 2023 avustuksen käyttöselityksen yhteydessä keväällä 2024.
Mainitut liitteet liitetään sähköisesti täytettävän hakemuslomakkeen liitteiksi.
Mikäli yhdistyksen kokous ei 15.12.2024 mennessä ole käsitellyt vuoden 2025 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota, tulee sen toimittaa yhdistyksen syys- tai vuosikokouksen vahvistamat asiakirjat Reumaliittoon viipymättä kokouksensa jälkeen sähköpostitse osoitteeseen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.
Hakemukset liitteineen voi toimittaa maapostina vain siinä tapauksessa, että yhdistyksellä ei ole käytössä sähköisiä yhteyksiä. Postiosoite: Reumaliitto, Iso Roobertinkatu 20-22 A, 00120 HELSINKI (kuoreen merkintä Toiminta-avustus 2025). Paperisen hakemuksen lähettämisestä tulee ilmoittaa erikseen Jenni Laaksoselle, jenni.laaksonen@reumaliitto.fi puh. 040 504 6299.
Vuoden 2025 toiminta-avustukseen liittyen on loka-marraskuussa pidetty Teamsin välityksellä kolme saman sisältöistä infotilaisuutta. Alta löydät infotilaisuuksissa esitetyn materiaalin. Materiaalissa myös esitettyjä kysymyksiä vastauksineen.
Toiminta-avustuspäätökset
Toiminta-avustuspäätökset lähetetään yhdistyksille sähköpostitse pääsääntöisesti toiminta-avustusvuoden helmi-maaliskuussa. Päätösviestin lisäksi yhdistykselle lähetetään maaliskuun alussa sähköisesti allekirjoitettavaksi sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä. Mikäli sopimuksen allekirjoitus ei ole mahdollista sähköisesti, yhdistykselle lähetetään ”Sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä” kahtena kappaleena postitse. Yhdistys allekirjoittaa sopimukset ja palauttaa toisen allekirjoitetun sopimuksen Reumaliittoon osoitteeseen Reumaliitto, Iso Roobertinkatu 20–22 A, 00120 HELSINKI (kuoreen merkintä Toiminta-avustus sopimus). Toinen jää yhdistyksen omaan arkistoon. Mikäli sähköinen allekirjoitus ei ole yhdistykselle mahdollinen, tulee sen ilmoittaa asiasta Reumaliittoon.
Vuoden 2024 toiminta-avustuspäätökset on lähetetty yhdistyksiin helmikuussa 2024.
Tarvittavat tiedustelut toiminta-avustukseen liittyvissä asioissa ensisijaisesti osoitteeseen toiminta-avustus@reumaliitto.fi
Toiminta-avustuksen käyttöselvitys
Yhdistykset tekevät käyttöselvityksen edellisen vuoden toiminta-avustuksen käytöstä. Vuoden 2024 toiminta-avustuksen käyttöselvityksen palautuspäivä on 5.2.2025. Reumaliiton kokoaa tuloksellisuusselvityksen STEA:lle tämän jälkeen.
Käyttöselvityksen liitteiksi tarvitaan hyväksytyt ja päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat tilinpäätösasiakirjat vuodelta 2024 sekä toiminnan-/tilintarkastajan lausunto vuodelta 2024. Liitteet ovat ladattavissa sähköisen selvityslomakkeen lopussa liitteiksi tai ne voi toimittaa jälkikäteen Reumaliittoon. Mikäli pyydettyjä asiakirjoja ei käyttöselvitystä tehtäessä ole vielä käsitelty ja hyväksytty yhdistyksen kokouksessa, ne voi toimittaa hyväksymisen jälkeen allekirjoitettuina sähköpostitse osoitteella toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Mikäli toimitatte dokumentit paperiversiona postitse, toimittakaa ne osoitteella: Reumaliitto, Iso Roobertinkatu 20-22 A, 00120 Helsinki. Kuoreen merkintä: Toiminta-avustuksen käyttöselvitys.
Selvitys tehdään ensisijaisesti sähköisesti. Tarkemmat ohjeet käyttöselvityksen tekemiseen vuoden 2024 toiminta-avustuksesta julkaistaan tällä sivulla 17.12.2024. Yhdistyksille lähetetään tuolloin asiasta ohjeet myös sähköpostitse. Sähköposti lähetetään jakelulla puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja rahastonhoitaja. Yhteystiedot otetaan Kilta-rekisteristä, joten kannattaa pitää yhdistyksen tiedot siellä ajantasalla.
HUOM! Käyttämättä jäänyt toiminta-avustus tulee palauttaa Reumaliiton tilille. Mikäli yhdistykseltä jää käyttämättä vuodelle 2024 myönnettyä toiminta-avustusta, käyttämättä jäänyt osuus palautetaan Reumaliittoon 31.3.2025 mennessä. Reumaliiton tilinumero on FI67 5541 2820 0312 02 (Osuuspankki).
Käyttöselvitykseen ja sen tekemiseen liittyvää infoa ja neuvontaa annetaan etäyhteyksin Teamsin välityksellä seuraavissa tilaisuuksissa: