Siirry sisältöön

Toiminta-avustus

Suomen Reumaliitto hakee vuosittain STEA:lta (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) avustusta jäsenyhdistystensä toiminnan tukemiseksi. Reumaliiton hallitus päättää vuosittain yhdistysten toiminta-avustuksen hakulinjauksista ja toteutuksesta.

Tältä sivulta löydät tietoa yhdistyksille suunnatusta toiminta-avustuksesta.

Toiminta-avustuksen hakeminen

Toiminta-avustusta voivat hakea sellaiset yhdistykset, jotka eivät saa suoraan STEA-avustusta. Tuen myöntämisen yleinen edellytys on, että yhdistys on Suomen Reumaliiton jäsen. Avustus jäsenyhdistysten toiminnan tukemiseksi on tarkoitettu yhdistyksen perustoiminnan tukemiseen.

Toiminta-avustusta haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Vuoden 2026 avustuksen hakuaika on 15.10. –15.12.2025.

Yhdistyksille on lähetetty tietoa toiminta-avustuksen hakemisesta sähköpostitse 13.10.2025 (jakelulla puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja sekä yhdistyksen yleinen sähköpostiosoite, tiedot Kilta-rekisteri 13.10.2025).

Ennen hakulomakkeen täyttöä tutustu:

Hakulomakkeen liitteinä tulee olla:

  • yhdistyksen vuodelle 2026 hyväksytty toimintasuunnitelma
  • yhdistyksen vuodelle 2026 hyväksytty talousarvio
  • tilinpäätösasiakirjat ja toiminnantarkastajan/-ien tai tilintarkastajan/ien lausunto vuodelta 2024, ellei niitä ole toimitettu jo vuoden 2024 avustuksen käyttöselvityksen yhteydessä keväällä 2025.

Mainitut liitteet liitetään sähköisesti täytettävän hakemuslomakkeen liitteiksi.

Mikäli yhdistyksen kokous ei 15.12.2025 mennessä ole käsitellyt vuoden 2026 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota, tulee sen toimittaa yhdistyksen syys- tai vuosikokouksen vahvistamat asiakirjat Reumaliittoon viipymättä kokouksensa jälkeen sähköpostitse osoitteeseen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.

Hakemukset liitteineen voi toimittaa maapostina vain siinä tapauksessa, että yhdistyksellä ei ole käytössä sähköisiä yhteyksiä. Postiosoite: Suomen Reumaliitto ry, Ilkantie 4, 00400 Helsinki (kuoreen merkintä Toiminta-avustus 2026). Paperisen hakemuksen lähettämisestä tulee ilmoittaa erikseen Jenni Laaksoselle, jenni.laaksonen@reumaliitto.fi puh. 040 504 6299.

Vuoden 2026 toiminta-avustukseen liittyen on loka-marraskuussa 2025 pidetty Teamsin välityksellä kolme saman sisältöistä infotilaisuutta. Alta löydät infotilaisuuksissa esitetyn materiaalin. Materiaalissa myös esitettyjä kysymyksiä vastauksineen.

Toiminta-avustuspäätökset

Toiminta-avustuspäätökset lähetetään yhdistyksille sähköpostitse pääsääntöisesti toiminta-avustusvuoden helmi-maaliskuussa. Päätösviestin lisäksi yhdistykselle lähetetään maaliskuun alussa sähköisesti allekirjoitettavaksi sopimus STEA-avustuksen siirrosta ja käytöstä. Mikäli sopimuksen allekirjoitus ei ole mahdollista sähköisesti, yhdistykselle lähetetään sopimus postitse allekirjoitusta varten. Mikäli sähköinen allekirjoitus ei ole yhdistykselle mahdollinen, tulee sen ilmoittaa asiasta Reumaliittoon.

Toiminta-avustuksen käyttöselvitys

Yhdistykset tekevät käyttöselvityksen edellisen vuoden toiminta-avustuksen käytöstä. Vuoden 2025 toiminta-avustuksen käyttöselvityksen palautuspäivä on 5.2.2026. Reumaliitto kokoaa tuloksellisuusselvityksen STEA:lle käyttöselvitysten vastausten perusteella, joten vastaaminen kysymyksiin on tärkeää.

Toiminta-avustuksen 2025 käyttöselvityksen liitteiksi tarvitaan hyväksytyt ja päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat tilinpäätösasiakirjat vuodelta 2025 sekä toiminnan-/tilintarkastajan lausunto vuodelta 2025. Liitteet ovat ladattavissa sähköisen selvityslomakkeen lopussa liitteiksi tai ne voi toimittaa jälkikäteen Reumaliittoon. Mikäli pyydettyjä asiakirjoja ei käyttöselvitystä tehtäessä ole vielä käsitelty ja hyväksytty yhdistyksen kokouksessa, ne tulee toimittaa hyväksymisen jälkeen allekirjoitettuina Reumaliittoon sähköpostitse osoitteella toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Mikäli dokumentit toimitetaan paperiversiona postitse, toimitusosoite on: Suomen Reumaliitto ry, Ilkantie 4, 00400 Helsinki. Kuoreen merkintä: Toiminta-avustuksen käyttöselvitys.

Huom! Liitteet toimitetaan Reumaliittoon siis vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat yhdistyksen kokouksen käsittelemät ja hyväksymät, sekä päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittamat.

Selvitys tehdään ensisijaisesti sähköisesti. Vuoden 2025 toiminta-avustuksen käyttöselvitykseen liittyvä aineisto päivitetään tälle sivulle loppuvuodesta 2025. Yhdistyksille lähetetään siinä vaiheessa aiheesta ohjeet myös sähköpostitse.

HUOM! Käyttämättä jäänyt toiminta-avustus tulee palauttaa Reumaliiton tilille. Mikäli yhdistykseltä jää käyttämättä vuodelle 2025 myönnettyä toiminta-avustusta, käyttämättä jäänyt osuus palautetaan Reumaliitolle 31.3.2026 mennessä. Reumaliiton tilinumero: FI67 5541 2820 0312 02 (Osuuspankki).

Käyttöselvitykseen ja sen tekemiseen liittyvää infoa ja neuvontaa annetaan etäyhteyksin Teamsin välityksellä seuraavissa tilaisuuksissa (tilaisuudet ovat samansisältöisiä):

Lisätietoa

Tarvitsetko lisätietoa toiminta-avustuksesta tai sen käyttöselvityksestä? Voit lähettää sähköpostia osoitteella: toiminta-avustus@reumaliitto.fi tai olla yhteydessä:

Nainen hymyilee ja katsoo kameraan.

Jaana Sinervuo-Tarula

Järjestötoiminnan asiantuntija
Yh­dis­tys­toi­min­nan tu­ki ja ke­hit­tä­mi­nen.
Jär­jes­tö­toi­min­nan kou­lu­tus, toiminta-avustukset.

044 549 0344

Vastaa lyhyeen käyttäjäkyselyyn ja autat meitä kehittämään sivustoa.