THL tarkensi riskiryhmiä koronarokotuksia varten

THL on julkaissut tietoja siitä, missä järjestyksessä alle 70-vuotiaat riskiryhmiin kuuluvat saavat koronarokotuksen. Osa reumasairauksia sairastavista kuuluu ryhmään numero kaksi.

THL on tarkentanut tietoja siitä, miten tietyt taustasairaudet huomioidaan koronarokotusjärjestyksessä. Taustasairaudet on jaettu kahteen ryhmään sen mukaan, miten ne vaikuttavat riskiin saada vakava koronavirustauti.

Ryhmässä kaksi on mukana immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito autoimmuunisairauteen. THL:n mukaan ryhmään kuuluvat muun muassa selkärankareuma, nivelreuma, niveltulehdukset ja psoriaasi, jos kyseiseen sairauteen liittyy suun kautta tablettina otettu glukokortikoidihoito tai muu immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito, kuten solunsalpaajahoito, biologiset lääkkeet ja muut immunosuppressantit. THL:n mukaan etenkin glukokortikoidihoito lisää vaikean taudin riskiä.

Riskiryhmistä rokotetta tarjotaan ensin ryhmälle yksi ja sen jälkeen ryhmälle kaksi. Ryhmien sisällä kaikkia taustasairauksia sairastavia rokotetaan samanaikaisesti. Kunnat järjestävät koronarokotukset ja tiedottavat asukkailleen, missä ja milloin rokotuksen voi ottaa.

Lue lisää THL:n sivuilta