Kela-taksin tilausnumerot muuttuvat
Kela-taksin voi jatkossa valita kahden palveluntarjoajan välillä, kun jokaisessa maakunnassa liikennöi kaksi Kelan kanssa sopimuksen tehnyttä palveluntuottajaa. Samalla Kela-taksin tilausnumerot muuttuvat.
1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Asiakas voi itse valita, kummalta hän tilaa matkansa.
Samalla tulevat käyttöön uudet 0800-alkuiset puhelinnumerot taksin tilaamiseen. Maakuntien uudet tilausnumerot löytyvät Kelan sivuilta ja tämän uutisen lopusta.
Jotta Kela voi korvata taksimatkan, asiakaan pitää tilata matka jommaltakummalta oman maakuntansa palveluntuottajalta. Tällöin hän maksaa matkastaan vain omavastuuosuuden, joka on enintään 25 euroa yhteen suuntaan tehdyltä matkalta.
Oikeus Kela-taksien käyttöön määräytyy samoilla kriteereillä kuin ennenkin. Kela korvaa terveydenhuoltoon tehtyjä matkoja, jos matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Potilas voi saada korvauksen taksimatkasta, jos hän ei voi terveydentilansa vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja tai jos niitä ei ole käytettävissä.
Myös matkan omavastuuosuus ja matkakatto säilyvät ennallaan. Tilauspuhelut ovat edelleen maksuttomia, ja taksi tilataan jatkossakin viimeistään matkaa edeltävänä päivänä, jos vastaanottoaika on tiedossa.
Kuulo- ja puhevammaisten tekstiviestipalvelun numerot muuttuvat
Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata taksimatkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot pitää ensimmäisellä tilauskerralla kuitenkin ilmoittaa puhelimitse. Vaikka asiakas olisi käyttänyt tekstiviestipalvelua aikaisemmin, hänen täytyy ilmoittaa tietonsa puhelimella uusille palveluntuottajille. Samalla asiakas saa lisäohjeet siitä, miten matkat tilataan jatkossa tekstiviestillä.
Muita uudistuksia taksipalveluun
Jatkossa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron.
Toinen tärkeä muutos on, että tiedot asiakkaan pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun (300 euroa vuonna 2022) täyttymisestä välittyvät Kelasta suoraan palveluntuottajalle.
Tietojen välittämiseen käytetään Takso-nimistä sähköistä kyselypalvelua, jonka kautta voidaan asiakkaan luvalla välittää myös muita matkaan liittyviä pitkäaikaisia tietoja. Tällainen on esimerkiksi tieto siitä, tuleeko matkalle mukaan apuvälineitä. Palvelun kautta voidaan asiakkaan suostumuksella välittää myös tieto siitä, onko asiakkaalle myönnetty toimeentulotuen maksusitoumus matkan omavastuuosuutta varten. Jos asiakas ei anna suostumusta sähköisen maksusitoumuksen käyttöön, Kela voi myöntää hänelle edelleen paperisen maksusitoumuksen.
Oikeus vakiotaksiin säilyy
Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista. Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi. Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.
Lue lisää
- Muutoksia taksimatkoihin 1.1.2022 (kela.fi)
- Taksimatkat (kela.fi)
- Kenellä oikeus vakiotaksiin? (kela.fi)
- Näin tilaat taksin, jos sinulla on kuulo- tai puhevamma (kela.fi)
- Käytätkö Kela-taksia? Näin palvelu uudistuu vuonna 2022 (Elämässä.fi)
Uudet Kela-taksin tilausnumerot maakunnittain
Etelä-Karjala
Taksi Saimaa Oy, 0800 555 123
Taksi Päijänne Oy, 080 002 187
Etelä-Pohjanmaa
Keskustaksi Oy, 080 092 440
Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 100
Etelä-Savo
DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 700
Ekvator Oy, 0800 306 600
Kainuu
Kainuun Taksivälitys Oy (KORPITAXI), 080 093 399
Menevä Oy, 080 002 189
Kanta-Häme
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 616
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 57
Keski-ja Pohjois-Pohjanmaa
Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), 080 093 377 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 093 311)
Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 720 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 415 730)
Keski-Suomi
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 608
Menevä Oy, 0800 021 83
Kymenlaakso
DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 750
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 080 005 163
Lappi
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 610
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 54
Pirkanmaa
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 606
Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 710
Pohjanmaa
Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 500 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 500 600)
Keskustaksi Oy, 080 092 444 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 092 446)
Pohjois-Karjala
Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 101 000
Menevä Oy, 080 002 185
Pohjois-Savo
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 614
Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 102 000
Päijät-Häme
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 60
Lahden Aluetaksi Oy, 080 030 123
Satakunta
Taksi Helsinki Oy, 080 041 4612
Keskustaksi Oy, 080 092 442
Uusimaa
Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 080 005 150 (ruotsinkielinen tilausnumero: 080 005 151)
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 600 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 601)
Varsinais-Suomi
Taksi Helsinki Oy, 0800 414 603 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 604)
Menevä Oy, 0800 021 80 (ruotsinkielinen numero: 0800 021 82)
Kuva: Pixabay