Omahoitopolku – oman hyvinvointisi tueksi

Omahoito jää helposti reuma- tai tuki- ja liikuntaelinsairauteen sairastuneen oman aktiivisuuden ja etsimisen varaan.

Reumaliiton Omahoitopolku tarjoaa tietoa, tukea ja työkaluja oman hyvinvointisi edistämiseen.

Omahoitopolku-hankkeen logo, jossa sydämen keskellä kulkee polku ja tienviitta opastaa polulle.

Mikä Omahoitopolku?

Omahoitopolku-hankkeessa:

• lisätään tietoa reumasairauksien omahoidosta,
  • tuodaan tieto helposti kaikkien saataville,
  • tarjotaan hyvinvointivinkkejä, jotka ovat sovitettavissa omaa arkeen,
  • annetaan tukea elintapojen pieniin muutoksiin, sopivien tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen,
  • tuetaan reuma- ja tulesyhdistyksiä jäsenistönsä hyvinvoinnin edistämisessä.

Miksi Omahoitopolku?

Omahoito jää usein yksilön oman kiinnostuksen, aktiivisuuden ja etsimisen varaan.

Omahoidolla ja terveellisillä elintavoilla voidaan kohentaa reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien ihmisten hyvinvointia ja toimintakykyä, mutta myös ennaltaehkäistä liitännäissairauksia.

Reumaliiton Omahoitopolku-hanke toteutetaan vuosina 2023–2025. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Hae mukaan verkkovalmennukseen!

Lempeämpää elämää kivun kanssa -verkkovalmennus toteutetaan aikavälillä 8.5.–29.5.2024. Valmennus sisältää neljä ryhmätapaamista, jotka pidetään keskiviikkoiltaisin klo 17:30-19:30 Teamsissa.

Valmennuksessa saat tietoa kivusta ja sen lääkkeettömästä omahoidosta, sekä pääset pohtimaan kipuun liittyviä tunteita ja ajatuksia itsenäisesti sekä yhdessä ryhmän kanssa keskustellen. Pääset kokeilemaan erilaisia harjoitteita ja saat vinkkejä siihen, kuinka kivun voi kohdata lempeämmin. Tavoitteena on auttaa sinua löytämään hyvinvointia vahvistavia asioita elämääsi.

Valmennus on tarkoitettu ensisijaisesti yli 18-vuotiaille tulehduksellisia reumasairauksia sairastaville, joiden elämää kipu värittää

Omahoitopolku-hankkeen verkkovalmennuksen mainos. Kuvassa teksti hae mukaan lempeämpää elämää kivun kanssa -verkkovalmennukseen 24.4.2024 mennessä.

Haluatko jakaa kokemuksiasi elintapojen muuttamisesta?

• Sairastatko jotakin reuma- tai muuta tuki- ja liikuntaelinsairautta ja olet tehnyt muutoksia johonkin elintapaasi ja kokenut sen parantaneen arkista hyvinvointiasi?
  • Tai oletko ehkä suunnitellut tai kokeillut elintapojen muuttamista, mutta kohdannut siinä haasteita tai esteitä?

Kerro meille kokemuksistasi alta löytyvän lomakkeen kautta ja auta meitä luomaan vertaiskokemuksiin perustuvaa sisältöä Omahoitopolku-hankkeen tulevalle verkkosivustolle!

Huomioithan, että kerrottuja kokemuksia voidaan jakaa nimettömästi osana Omahoitopolku-hankkeen tulevan verkkosivuston sisältöjä.

Omahoitopolku-hankkeen logo ja teksti: Jaa meille onnistumistarinasi tai kokemiasi haasteita elintapojen muuttamiseen liittyen.

Tietoa ja vinkkejä omahoidon tueksi tullaan kokoamaan Reumaliiton verkkosivuille vuoden 2024 aikana. Kannattaa siis pysyä kuulolla!

Heräsikö jotakin kysyttävää?

Ota yhteyttä Omahoitopolku-hankkeen työntekijöihin:

• Heta Rissanen, projektipäällikkö
    heta.rissanen@reumaliitto.fi