Lausunnot

Reumaliitto vaatii korvattavuutta RoActemra-lääkkeelle jättisoluarteriitin hoitoon

Reumaliitto antoi lausuntonsa lääkkeiden hintalautakunnalle sosiaali- ja terveysministeriöön. Lausunnon tavoitteena on saada RoActemra-lääke Kela-korvattavaksi jättisoluarteriitin hoidossa.

Syyskuussa 2017 Euroopan lääkeviranomainen EMEA hyväksyi RoActemra-lääkkeen jättisoluarteriitin hoitoon, mutta lääkehoitoa ei ole vieläkään mahdollista saada Suomessa korvattuna tähän sairauteen.

Suomalaiset jättisoluarteriittiin sairastuneet ovat siten huonommassa asemassa moniin muiden Euroopan maiden potilaisiin nähden. Eriarvoisuutta on myös eri diagnoosien kesken: samaa lääkettä saa korvattavana nivelreuman hoitoon, mutta ei jättisoluarteriitin hoitoon.

Lue lausunto kokonaisuudessaan (pdf.)