Sote kaatui liian laajoihin tavoitteisiin

Sote- ja maakuntauudistus kaatui lopulta omaan mahdottomuuteensa. Kokonaisuus paisui liikaa, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liitettiin maakuntauudistus ja valinnanvapaus.

Sotekuva blogi

Reumaliitto lausui jo tammikuussa 2016, että uudistuksessa tulee keskittyä ainoastaan soteen.

Viime perjantaina saimme vihdoin päätöksen: sote-uudistus kaatui. Pääministeri Sipilän tulos tai ulos -periaate kaatoi soten mukana myös koko hallituksen. Nyt maatamme johtaa toimitusministeristö. Oppositio kummasteli päätöstä vastuuttomana. Keskustan kannattajat näkivät sen periaatteen miehen vastuunkantona.

Oli miten oli, Suomessa ollaan jälleen tilanteessa, jossa sote-uudistus jäätyi viime metreillä. Uudistustaipaleen voidaan nähdä alkaneen vuonna 2005 kunta- ja palvelurakenneuudistuksella. Siis 14 vuotta sitten. Isot uudistukset ottavat aikansa, eikä niitä kannata tehdä hätiköiden. Kuitenkin sote-vääntö on jo saanut surullisen koomisia piirteitä.

Suurin hallituksen tekemä erhe oli ottaa mukaan maakuntauudistus ja valinnanvapaus. Reumaliitto lausui tästä uhasta tammikuussa 2016 seuraavasti:

”Reumaliiton mielestä uudistuksessa tulisi keskittyä sote-puoleen. Sosiaali- ja terveysmenot kattavat noin puolet kuntien menoista ja ovat siten hyvin suuri kustannuserä. Lisäksi muutos on ennennäkemättömän suuri ja vaatii rakenteilta ja ihmisiltä suuria ponnistuksia.

Muiden alueiden liittäminen uudistukseen vaarantaa sen onnistumista. Tässä tilanteessa tulisi keskittyä vain sote-uudistukseen ja kun se on saatu varmemmalle pohjalle, tarttua vasta muihin alueisiin.”

Poliittisen sulle mulle -leikin myötä sote-uudistukseen kuitenkin liitettiin maakuntauudistus ja valinnanvapaus. Uudistuksesta tuli mammuttimainen.

Soten kaatumisen lisäksi näen käydyssä leikissä erityisesti kaksi ikävää seurausta; ensinnäkin kansalaisille elintärkeät sosiaali- ja terveyspalvelut jäivät muun hyödyntavoittelun alle, ja toiseksi kansalaisten luottamus politiikkaan heikkeni tämän myötä.

Ympäri Suomen on tehty valtavasti töitä uudistuksen eteenpäin viemiseksi, ja monet ovat ymmärrettävästi pettyneitä. Epävarmuus sote-sektorilla jatkuu. Kaikki kuitenkin tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä, että uudistus on tehtävä.

Niinpä, vaikka oppositio sai herkullisen vaaliaseen soten epäonnistumisesta, kannattaa nyt olla kieli keskellä suuta. Sote nimittäin odottaa seuraavaa hallitusta ja paineet ovat valtavat.

Nyt kun sote-kortit ovat jälleen levällään, on tärkeää varmistaa, että uudistus todella lähtee ihmisten tarpeista ja tämä pysyy valmistelun keskiössä.

Reumaliitto korostaa erityisesti, että sairastamisen kustannusten tulee alentua, jotta kaikki voivat saada tarvitsemansa hoidon. Hoitoon tulee päästä nopeasti, hoitosuunnitelman tulee olla laissa velvoittava ja lääkinnällinen kuntoutus määritellä oleelliseksi osaksi hoitoa. Laissa on velvoitettava alueita kuulemaan sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjiä ja toimimaan niiden pohjalta.

Toivon, että seuraava hallitus keskittyy kansalaisille elintärkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Jos muita rakenteellisia muutoksia halutaan, niiden aika on vasta kun sote-uudistus on viety kunnialla maaliin asti.