Vuoden vapaaehtoiseksi ehdolla reumayhdistyksen jäsen

Porilainen Janica Uusitalo on ehdokkaana Vuoden vapaaehtoinen -äänestyksessä.

Muutama viikko sitten porilainen Janica Uusitalo sai viestin, joka vähän yllätti. Häntä oli ehdotettu ehdokkaaksi Vuoden vapaaehtoinen -äänestykseen.

”En vieläkään tiedä, kuka minua sinne ehdotti. Epäilen kyllä, että se oli joku reumayhdistyksestä”, Uusitalo sanoo.
Vaikka ehdokkuus tuli yllätyksenä, oli se mieluinen.

”Ihan mukavaltahan tämä tuntuu, vaikka en yleensä kauheasti huomiota halua. Enemmän minä tykkään touhuta ja tehdä näitä vapaaehtoishommia vähän sivummalla.”

Uusitalo, 41, on ollut aktiivinen erilaisissa yhdistyksissä oikeastaan aina.

”Olen tainnut oppia tähän kotona. Äiti oli yhdistysaktiivi ja kuljin pienestä pitäen kokouksissa mukana.”

Uusitalo sairastui lastenreumaan 5-vuotiaana ja on ollut siitä lähtien reumayhdistyksen jäsen. Paikallisen reumayhdistyksen hallitukseen hän lähti mukaan ensimmäisen kerran vuonna 2009, mutta jäi muutaman vuoden kuluttua pois, kun hänen kuopuksensa syntyi. Nyt Uusitalo on jälleen hallituksessa, lasten ja nuorten toiminnan vastuuhenkilönä.

”Meillä on reumayhdistyksen hallituksessa mukava porukka ja hyvä meininki. Meillä kaikilla on reuma, joten hallituksen tapaamisissa saa myös vertaistukea. Kotona ei aina viitsi valittaa vaivoistaan, mutta tapaamisissamme me varaamme siihenkin aikaa.  Kokousten alussa pidetään yleensä kitinäkierros.”

Porin reumayhdistyksen lisäksi Uusitalo on mukana myös Leijonaemojen ja Pelastakaa lasten toiminnassa. Päivät kuluvat opintojen parissa: Uusitalo opiskelee kuntoutustuella terveydenhuollon sihteeriksi. Vapaa-ajalla mieluisia harrastuksia ovat lukeminen, teatterissa käyminen ja vesijuoksu.

Vuoden vapaaehtoinen -äänestyksen järjestää Kansalaisareena. Ehdokkaat löytyvät verkkosivulta paikkakunnan mukaisessa järjestyksessä, Janica Uusitalo Porin kohdalta. Äänestys jatkuu 29.10.2021 asti.

Janica Uusitalon valokuva