Hyvä tietää

Tulehdusarvot reumasairauksien seurantakokeissa

Reumasairauksien hoidossa käytettyjen lääkkeiden vaikutuksia seurataan useilla erilaisilla seurantakokeilla. Niitä kutsutaan joskus myös turvakokeiksi.

Reumalääkkeiden seurantakokeet: Tulehdusarvot

Tulehduskokeita käytetään taudin aktiivisuuden ja reumalääkkeiden tehon seurannassa. Tulehduskokeilla voidaan seurata sekä akuutin että kroonisen tulehduksen tilaa.

CRP: Tulehdusarvo C-reaktiivinen proteiini kertoo tulehduksesta elimistössä. CRP kohoaa akuutissa vaiheessa nopeasti ja myös normalisoituu pian tulehduksen rauhoittuessa. Tarkkuutensa vuoksi tutkimus soveltuu hyvin tulehduksellisen reumasairauden seurantaan. Viitearvo alle 3 mg/l.

La (lasko): Lasko eli  ”senkka” on tulehdusarvo, joka nousee hitaasti useiden päivien kuluessa ja voi olla koholla pitkään. Reuma- ja sidekudossairauksissa laskoa käytetään taudin aktiivisuuden seurannassa. Kroonisessa tulehduksessa CRP voi olla lähellä normaalia, mutta lasko korkea. Viitearvot vaihtelevat iän ja sukupuolen mukaisesti, sillä naisilla lasko on luontaisesti korkeampi ja arvo nousee myös iän myötä.

Katso tietoa myös muista seurantakokeisiin liittyvistä tutkimuksista.

Päivitetty 6.9.2019