Lemmikki edistää ihmisen hyvinvointia monin tavoin

Nuori nainen poseeraa koiran kanssa kameralle talvisen joen reunalla.

Lemmikki voi parantaa ihmisen hyvinvointia, mutta mikään automaatti se ei ole. Mitä syvempi vuorovaikutussuhde, sen myönteisempiä ovat vaikutukset.

Siperianhusky Ruskan hassut hepulikohtaukset ja koiramaiset leikit ilahduttavat Aava Pohjatulta, 19. Pohjatuli sairastaa levinnyttä harvojen nivelten lastenreumaa. Oireet alkoivat kahdeksanvuotiaana ja ensimmäisen diagnoosin hän sai 11-vuotiaana.

Pohjatulen perheessä on koko hänen elämänsä ollut koiria. Tällä hetkellä perheellä on kolme siperianhuskyä: Solar, Cicero ja Aavan oma koira Ruska.

”Koirat antavat minulle sisältöä elämään, iloa ja joskus myös surua, kun niistä joutuu luopumaan. Ne ovat perheenjäseniä ja ystäviä”, Pohjantuli sanoo.

Lemmikkien positiivisista vaikutuksista on kertynyt myös tutkimusnäyttöä. Lääketieteen tohtori, tutkija Heimo Langinvainio on tarkastellut erityisesti koirien vaikutusta omistajan hyvinvointiin ja onnellisuuteen.

Ensin täytyy hieman pohtia, mitä hyvinvoinnilla tarkoitetaan. Ihmisen hyvinvointi on hyvin moniulotteinen asia ja sitä on mallinnettu eri tavoin. Langinvainio on erotellut kuusi eri ulottuvuutta, joiden kautta voi tarkastella lemmikin vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin: mielekkyys, oppiminen, emotionaalisuus, fyysisyys, sosiaalisuus ja toimeliaisuus.

”Esimerkiksi koira tuottaa paljon positiivisia asioita ihmisen elämään. Se lisää mielekkyyden tunnetta. Ihmisellä on joku, josta huolehtia. Eläimen hoitamisen ja sen kanssa harrastamisen myötä elämä saa sisältöä”, Langinvainio sanoo.

Lemmikki myös aktivoi oppimista jo sen hankkimisesta lähtien. Tutustuminen eläimeen ja sen käytöksen tulkitseminen virkistää mieltä ja voi avata uuden tiedollisen maailman. Omistaja voi innostua hankkimaan lisää tietoa ja opettelemaan uutta vaikkapa koirakoulussa.

Lohtua ja säännöllisyyttä

Lemmikin kanssa vuorovaikutuksessa syntyy monivivahteisia tunnekokemuksia. Koira osoittaa kiintymystä, se on uskollinen ja iloinen omistajastaan. Kun ihmisellä on joku, johon kohdistaa hellyyttä, se auttaa ylläpitämään positiivista virettä. Koira ei syyttele tai moiti.

”Sellaisina hetkinä, kun on paha mieli, koira lohduttaa, vaikka ei voikaan sanoa mitään. Koiralle voi puhua, se ehkä ymmärtää osan. Ja vaikkei ymmärtäisikään, niin se haluaa olla lähellä”, Aava Pohjantuli kertoo.

Nuori nainen ja koira puutarhassa.
Siperianhusky Ruska on Aavalle ystävä ja perheenjäsen.

Vuorovaikutussuhteessa eläimen kanssa on toinenkin puoli. Joskus koira tai muu lemmikki voi olla konstikas ja rasittavakin.

”Se voi toimia myös haasteena, jossa itse joutuu opettelemaan säännöllisyyttä ja vastuunottoa. Se voi kasvattaa itsekuria ja altistaa omistajankin kasvulle”, Langinvainio sanoo.

Tukea terveydelle

Fyysisyys kuuluu luontevasti koiran tai vaikka hevosen kanssa olemiseen. Tulee lähdettyä ulos, satoi tai paistoi.

”Uskon, että koiran kanssa tulee enemmän liikuttua, mutta koiralla on merkitystä myös psyykkisen hyvinvoinnin kannalta. On aina seuraa, ei ole ikinä yksin”, sanoo Aava Pohjantuli.

Pehmoista ja lämmintä lemmikkiä on kiva halata ja paijata. Myös leikkiminen ja temmeltäminen eläimen kanssa vaikuttaa ihmisen psykofysiologiaan rentouttavasti. Aivojen hormoneissa tapahtuu muutoksia.

Kun koiraa katsoo silmiin, se laukaisee oksitosiinihormonin tuotannon. Oksitosiinia on kutsuttu myös vauvahormoniksi, sillä se edistää myös vauvan ja vanhemman kiintymyssuhteen syntymistä. On tutkittu, että samantyyppiset aivojen osat aktivoituvat niin ihmisellä kuin koiralla.

Karvaturrin läsnäolo voi rauhoittaa ihmisiä, joilla on taipumusta hermoiluun tai ahdistukseen.  Vuorovaikutus koiran kanssa laskee tutkitusti sykettä ja verenpainetta ja vähentää sydänkohtauksen riskiä.

Tuki- ja liikuntaelinsairauksissa kipuun liittyy usein lihasjännityksiä ja ahdistumistakin. Näihin lemmikki voi vaikuttaa myönteisesti fyysisen läheisyyden ja paijaamisen kautta.

”Koira ei kuitenkaan ole varsinainen hoitomuoto, mutta sillä voi olla positiivinen vaikutus”, Langinvainio muistuttaa.

Koiran omistajat tutkitusti liikkuvat muita enemmän. Askeleita kertyy koiran kanssa ulkoillessa. Koiran huomioiminen, lelun heittäminen ja vesi- ja ruokakuppien täyttäminen lisäävät huomaamatta pientä liikettä myös kotona.

Lemmikin ruokkiminen voi saada kiinnittämään enemmän huomiota myös ruoka-asioihin ja pohtimaan ruokavalion monipuolisuutta, mikä voi auttaa painonhallinnassa.

”Huolehtimisen idea voi heijastua myös omaan terveyteen positiivisesti.”

Omien resurssien mukaan

Vaikka Aava Pohjantulen sairaus on jonkin verran rajoittanut liikunnan harrastamista, se ei ole juuri vaikuttanut koirien pitoon. Muut perheenjäsenet ovat käyttäneet vauhdikkaampia koiria lenkillä, erityisesti jos sairaudessa on ollut huonompi vaihe.

”Huskyt ovat aika urheilullisia koiria. Meillä on pihalla aidattu tarha, missä koirat voivat juosta, joten niitä ei tarvitse joka päivä käyttää pitkillä lenkeillä”, Pohjantuli sanoo.

“Jos on kovin sairas ja yksineläjä, voi tulla ristiriitaa. Koira täytyy aina viedä ulos ja hankkia sille ruokaa. On tärkeä miettiä omia resursseja, ennen kuin hankkii koiran.  Voi myös pohtia, millaiset omat tukiverkostot ovat ja voisiko jossain tilanteissa päävastuun koirasta kantaa joku toinen”, Langinvainio sanoo.

Ennen koiran tai muun lemmikin hankkimista on hyvä tehdä kotiläksyt ja miettiä myös sitä, minkä rotuinen koira sopii omaan tilanteeseen.

Vuorovaikutus on a ja o

Lemmikin kanssa voi olla helpompi lähestyä muita ihmisiä. Monet koiranomistajat tutustuvat mielellään toisiinsa ja puistossa voi olla helpompi alkaa jutella, kun mukana on koira. Lemmikki voi tukea lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä, lisätä empatiaa ja vahvistaa itsetuntoa.

Langinvainio puhuu myös toimeliaisuudesta hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Koiran kouluttamisessa voi innostua pidemmällekin, esimerkiksi osallistumaan näyttely- ja kilpailutoimintaan. Koiria koulutetaan myös moniin tehtäviin avustajakoirista tullikoiriin. Erityistehtäviin koulutettujen korien omistajien on todettu olevan onnellisempia kuin muiden.

Lemmikkien, erityisesti koiran, positiivisista vaikutuksista hyvinvoinnille on vahvaa tutkimusnäyttöä, mutta paljon riippuu vuorovaikutussuhteen laadusta eläimen kanssa. Vaikka akvaariokalojen seuraamisenkin on todettu laskevan sykettä ja verenpainetta, niin kovin syvää vuorovaikutussuhdetta niihin ei pysty luomaan.

”Mitä intensiivisempi suhde, sen laaja-alaisempia hyvät vaikutukset ovat, mutta lemmikkiin asetetut toiveet eivät ehkä kuitenkaan aina kaikkien kohdalla täyty,” Langinvainio sanoo.

Nuori nainen ja koira kesäisessä, vihreässä maisemassa.

Teksti: Minna Elo
Kuvat: Marika Pohjantuli

Juttu on ilmestynyt Reuma-lehdessä 1/2022.