Helena Miikkulainen: Äänestätkö ennakkoon vai varsinaisena vaalipäivänä?

Maaliskuu toi auringon ja räystäältä tippuvan veden. Talitintit laulaa, yo-kokelaat huhkivat tutkintosaleissaan. Tänä keväänä ilmassa on muutakin: tunnetko paistetun grillimakkaran tuoksun, kuuletko puheensorinan, oletko nähnyt kampanjaliiveihin pukeutuneita innokkaita makeisen ja mainosesitteen jakajia? Laulaako some?

Käsi laittamassa vaalilippua vaaliuurnaan.

On eduskuntavaalien aika!

Meillä on edustuksellinen demokratia ja monipuoluejärjestelmä. Näille asioille osataan varmasti antaa arvoa – osataanhan? Vain kymmentä prosenttia maapallon valtioista voidaan pitää demokratioina. Suomessa huolehditaan, että meillä on myös koti- ja laitosäänestysmahdollisuus. Vankien, varusmiespalvelusta suorittavien sekä ulkomailla olevien Suomen kansalaisten äänestys turvataan. Äänioikeus on arvokas asia.

Tapasin jokin aika sitten ikääntyneen rouvan, joka kertoi pitkän elämänsä aikana antaneen äänensä JOKA.IKISISSÄ.VAALEISSA. Aika hienoa!

Entä ne aamuvirkut, jotka vaalikäytännöt tuntien suunnistavat ajoissa äänestyspaikalle? Ensimmäisenä paikalle saapuva äänestäjä pääsee tarkistamaan, että vaaliuurna varmasti on alkuun tyhjä. (Illalla sen soisi olevan täpötäynnä.)

Jotkut sanovat, että heillä on tapana käydä äänestämässä nimenomaan varsinaisena vaalipäivänä. Että se on heille tärkeä perinne; siniristilippumme liehuu tuolloin. Ja vielä: sunnuntain messun jälkeen on kirkossa muistutettu seurakuntalaisia äänestyspäivästä. Juhlavaa.

Monet kokevat kuitenkin, että ennakkoon on niin kätevä käydä äänestämässä, sehän käy arkisesti vaikka kauppareissun yhteydessä. Jos pahimmat koronahuolet olisivatkin jo takanamme, onhan meillä edelleen vatsataudit ynnä muut tavanomaiset terveysriesat keskuudessamme. Entä, jos äkillinen este saapuu juuri varsinaisen vaalipäivän harmiksi. Ennakkoon äänestäminen on varman päälle ”pelaamista”.

Pitkäaikaissairaana kuten reumaatikkona tiedostaa senkin, että liikkumisessa voi hyvinkin olla päiväkohtaista vaihtelua. Joskus jalat vievät vaikka minne, kun taas toisena päivänä elämä on sinnittelyä, suoriutumista. Voimavarat voivat vaihdella.

Tänä vuonna vaalipäivä muuten osuu yksiin Palmusunnuntain kanssa, joka tunnetaan myös virpomasunnuntaina. Virvon varvon, lausuvat lapsukaiset, joiden tulevaisuudesta nyt myös päätetään.

Näissä vaaleissa Suomen Reumaliitto kiinnittää huomiota sairastamisen kustannuksiin. Kustannuksia on pienennettävä. Toisekseen, järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava, ja tämän tulee tapahtua yhdenvertaisella tavalla. Reuma-alan ammattilaisia samoin kuin ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien osaajia ylipäätään tarvitaan maassamme lisää, muistuttaa Reumaliitto. Oletko samaa mieltä? Oletko löytämässä ehdokkaan, joka puolustaa sinulle tärkeitä arvoja ja käytännön asioita täällä maailman onnellisimmassa maassamme?

Käytkö ennakkoon äänestämässä vai vasta varsinaisena vaalipäivänä, huhtikuun toisena 2023? Molemmissa on puolensa.

Helena Miikkulainen, Reumaliiton vapaaehtoinen somelähettiläs

Hymyilevän naisen kasvot vihreässä kehyksessä. Kuvassa lukee Helena, Reumaliiton somelähettiläs, @helenamiikkulainen.

Äänestyskuva: AdobeStock

Reumaliiton viestit eduskuntavaaleihin 2023

Pieni ele -vaalikeräys.Löydät lahjoituslippaan eduskuntavaalien äänestyspaikoilta. Hymyilevät ihmiset halaavat.