Asahi sopii kaikille – katso helpot ohjeet

Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntamuoto, jossa on mukana itämaisia elementtejä. Asahissa liikkeet on tarkoituksella suunniteltu yksinkertaisiksi.

Hengityksen tahdissa tehtävät liikesarjat jakaantuvat viiteen osaan:

• rentoutus
  • niska-hartia -harjoitteet
  • selän harjoitteet
  • jalkojen ja tasapainon harjoitteet
  • lopuksi hengityksen tasaaminen.

Vertaisohjaajakoulutuksia syyskuussa – ilmoittaudu mukaan!

Asahi on yksi liikuntamuodoista, jota reumayhdistykset voivat tarjota jäsenilleen. Seuraavat Reumaliiton asahi-vertaisohjaajakoulutukset järjestetään syyskuussa Vaasassa, Helsingissä ja Joensuussa. Koulutukset vetää Jore Marjaranta

Hyvän olon asahi-hetki Jore Marjarannan kanssa (video)

Ohjeet helppoihin asahiliikkeisiin

Seuraaviin ohjeisiin on koottu asahin viidestä osuudesta vain joitakin liikkeitä. Voit tehdä liikkeet joko seisten tai istuen. Todellisuudessa liikeitä on enemmän ja asahi-harjoituksen pituus vaihtelee minuuteista tuntiin.

Urheilijat käyttävät asahia palauttavana harjoitteena esimerkiksi raskaan treenin jälkeen. Asahista on tehty istumaversio toimistotyöntekijöille ja pyörätuolia käyttäville.

Voit tehdä liikkeet joko seisten tai istuen.

Ohje tulostettavassa pdf-muodossa

Ohjeet on alunperin julkaistu Reuma-lehdessä 2/2018.
Jumppaaja: Susanna Niemelä, Oulun Reumayhdistyksen asahiohjaaja
Kuvat: Timo Heikkala, Studio Timo Heikkala Oy
Ohjeet: Tinja Saarela, Reumaliiton liikuntasuunnittelija

1. Hengityksen tasausliike

Hengitä syvään sisään ja nosta samalla kädet yläviistoon. Uloshengityksellä anna käsien laskea hitaasti alas vartalon edestä.

2. Rentoutus

Ota hyvä perusasento, jalat lantionlevyisessä haara-asennossa. Koukista hiukan polviasi, mutta ole tietoinen vartalosi hyvästä pystylinjauksesta. Lähde kiertymään vuorotellen oikealle ja vasemmalle keskilinjasi ympäri. Rentouta kädet ja anna niiden läpsähdellä liikkeen aikana selkääsi ja kylkeesi. Anna katseen seurata käsiesi liikkeiden suuntaan.

rentoutus

3. Niska ja hartiat

Lähde pyörittämään toista olkapäätäsi. Vaikka liike keskittyy hartian pyörittämiseen, sen taustalla on aina koko kehon liike. Näin jalat ja erityisesti selkä saavat jatkuvaa pumppaavaa harjoitusta. Kehon jännitystilat heijastuvat yleensä hartioissa. Kun olkapäät saadaan rentoutumaan, muu keho seuraa perässä. Tee liike hitaasti oman liikelaajuutesi puitteissa. Vaihda muutaman kierroksen jälkeen liikkeen suuntaa. Vaihda sitten toinen olkapää työskentelemään. Tee lopuksi pyöritys yhtä aikaa kummallakin olkapäällä sekä eteen että taakse.

4. Selkä

Nosta pallo: Ota tukeva haara-asento. Jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin. Kuvittele kevyt pallo eteesi lattialle. Lähde laskeutumaan nostaaksesi pallon maasta. Seisten tehdessäsi käytä nostoon alaraajojen lihaksiasi kuten oikeaoppisessa nostossa aina. Istuen tehdessäsi taita itsesi lonkista eteenpäin. Selkä pysyy suorana koko liikkeen ajan.

Venytä kylkeä: Nosta kuvittelemasi pallo pään yläpuolelle ja tee sivutaivutus pallon kanssa: paino siirtyy, vartalo kallistuu, kylki venyy. Liike ei pysähdy vaan palaa keskelle ja taipuu sitten sulavasti toiselle puolelle.

asahiasahi

5. Jalat ja tasapaino

Pidä paino toisella jalalla ja piirrä vapaalla jalalla ympyrää lattiaan. Tee samalla käsillä ympyrä vartalosi edessä kuin uisit sammakkoa. Kiinnitä katse kauaksi lattiaan liikkeen ajaksi. Katseen kiinnittäminen vakauttaa tasapainoa. Vaihda jalkaa esimerkiksi kolmen liikkeen jälkeen.

6. Lopputasausliike

Hengitä hitaasti syvään sisään ja nosta kädet ristissä yläviistoon. Ikään kuin ottaisit paidan pois päältäsi. Tartu ensin kädet ristissä kuvitteellisen paidan helmaan ja nostat kädet ylös. Uloshengityksellä anna käsien laskeutua rauhallisesti sivuilta alas.

Huomaa myös