Uutiset

Arkiliikunta on helppo tapa edistää hyvinvointia, muistuttaa Reumaliiton Keltaisen nauhan päivä

Reumaliiton Keltaisen nauhan päivä muistuttaa joka kevät, että arkiliikunta on oiva tapa edistää terveyttä ja lisätä hyvinvointia. Liikettä kannattaa lisätä arkeen aina kuin mahdollista. Lyhytkin liikuntatuokio tekee hyvää. Keltaisen nauhan päivää vietetään keskiviikkona 15.3. Arkiliikuntaa edistää myös Suomen Olympiakomitean Liikettä Suomeen -manifesti.

Nainen pitelee keltaista jumppakuminauhaa

Vain neljännes suomalaisista aikuisista harrastaa terveyden kannalta riittävän määrän kestävyysliikuntaa viikossa. Korona-aikana työikäisten aikuisten päivittäinen liikkuminen väheni 400 askelta.

”Kampanjalla haluamme muistuttaa, että liikkumista voi lisätä pienilläkin valinnoilla omassa arjessa. Esimerkiksi jo istumisen tauottaminen on loistava tapa lisätä liikettä. Tärkeää on myös löytää itselle mieluiset tavat liikkua.”, sanoo Reumaliiton liikunnan ja terveyden asiantuntija Kirsi Kaipainen-Pyykkö.

Suositusten mukaan aikuisten pitäisi liikkua viikoittain reippaasti ainakin 2,5 tuntia tai rasittavasti 1 tunti 15 minuuttia. Reippaaksi liikunnaksi kelpaa kaikki, joka nopeuttaa sydämen sykettä. Rasittavalla liikunnalla tarkoitetaan liikuntaa, jossa puhuminen on hengästymisen takia vaikeaa.

UKK-instituutti on arvioinut, että suosituksia vähäisemmästä reippaasta ja rasittavasta liikunnasta koituu yhteiskunnalle vuosittain 3,2 miljardin euron kustannukset. Tästä summasta yli puolet koostuu tuloverojen menetyksestä, kymmenesosa terveyspalvelujen käytöstä, sairauspoissaoloista ja lääkkeistä.

Liikkuminen kannattaa siis muutenkin kuin oman hyvän olon parantamiseksi.

Arki- ja lähiliikunnan mahdollisuuksia edistettävä

Suomen Olympiakomitea on halunnut nostaa arkiliikunnan merkitystä eduskuntavaalien keskusteluun muun muassa julkistamalla Liikettä Suomeen – liikunnan ja urheilun manifestin. Manifestin allekirjoittaneet eduskuntavaaliehdokkaat ovat sitoutuneet esimerkiksi edistämään kävelyn, pyöräilyn, ulkoilun ja muun arkiliikunnan mahdollisuuksia.

”Lähiliikunta on erinomainen tapa lisätä energiaa ja iloa päivään, etenkin jos sen voi tehdä yhdessä ystävien tai perheenjäsenten kanssa. Liikkuva aikuinen on roolimalli lapselle – liikunnallinen elämäntapa on kestävä perintö seuraavalle sukupolvelle”, toteaa Olympiakomitean liikkeen ja liikunnallisen elämäntavan yksikön johtaja Petri Keskitalo.

Reumaliitto järjestää 15.3. liikunnallisen aamutempauksen Helsingin ytimessä Asema-aukiolla klo 9–9.45. Tervetuloa mukaan liikkumaan ja kuulemaan liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle.

Iltapäivällä klo 15 on tarjolla etätilaisuus Keltaisen nauhan päivän Facebook-sivulla. Luvassa on hyvinvointivalmentaja ja juontaja Piia Korisevan stand up -esitys Elämänmakuista elämää, joka haastaa muutokseen ja itsensä hoitamiseen.

Lisätietoja:

Kirsi Kaipainen-Pyykkö, Suomen Reumaliitto