Ansökan om verksamhetsunderstöd
Sådana föreningar som inte får understöd direkt från STEA kan ansöka om verksamhetsunderstöd. En allmän förutsättning för att understöd ska beviljas är att föreningen är medlem i Reumaförbundet i Finland. Understödet för stöd till medlemsföreningarnas verksamhet är avsett för att stöda en förenings basverksamhet.
Verksamhetsunderstöden ska helst göras elektroniskt. Ansökningstiden för verksamhetsunderstödet för år 2025 är 15.10–15.12.2024.
Närmare anvisningar om ansökan om verksamhetsunderstöd och ansökningsblanketten uppdateras på denna sida i början av oktober 2024. Informationen skickas då även till föreningarna per e-post.
Informationsmöten om verksamhetsunderstödet ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:
Beslut on verksamhetsunderstöd
Beslut om verksamhetsunderstöd skickas till föreningarna per e-post i februari-mars det år som understödet gäller. Utöver e-postmeddelandet om beslut får föreningen ett avtal om överföring och användning av STEA-understöd som föreningen ska underteckna elektroniskt. Om föreningen inte har e-post, skickas brevet per post. Till brevet bifogas tre blanketter: ett exemplar av ”Understödsbeslut och anvisningar för redovisning av understödet” och två exemplar av ”Avtal om överföring och användning av STEA-understöd”. De senare blanketterna undertecknar föreningen och sänder därefter den ena undertecknade blanketten till adressen Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20–22 A, 00100 Helsingfors (kuvertet märks med Avtal om verksamhetsunderstöd). Det andra exemplaret sparar föreningen i sitt eget arkiv.
Besluten för 2024 har skickats till föreningarna i februari 2024.