Redovisning av verksamhetsunderstödet
Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2025 sista återkomstdatum var 5.2.2026. Reumaförbundet måste efter det sammanställa en rapport av verksamhetens resultat till finansiären (STEA), varför det är ytterst viktigt att redovisningen skickas inom den utsatta tiden.
Redovisningen ska helst göras elektroniskt.
Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2025 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2025. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet i Finland, Ilkkavägen 4, 00400 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd 2025.
OBS! Bilagorna ska emellertid inte skickas förrän de har blivit behandlade och godkända av föreningsmötet och undertecknade av en beslutför styrelse.
Material som hänför sig till redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2025:
Sammanfattande tabeller över föreningens verksamhetssiffror, för att bistå föreningen:
Sammanfattningstabellerna är avsedda för föreningens eget bruk och skickas inte in till Reumaförbundet. Föreningen kan använda dessa tabeller om den så önskar.
De undertecknade bokslutshandlingarna kan bifogas i sin helhet eller ett dokument i taget. OBS! Om ni bifogar dokumenten var för sig, bör åtminstone balansräkningen vara undertecknad. Samtliga nedannämnda bilagor är nödvändiga för att redovisningen ska kunna behandlas.
Nödvändiga godkända, undertecknade bokslutshandlingar består av följande dokument:
- Årsberättelse 2025
- Resultaträkning 2025
- Balansräkning 2025
- Verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande 2025
OBS! Den oanvända andelen av 2025 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2026. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).
Verksamhetsunderstödet för år 2026 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2025 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2026 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2026 kan betalas ut
Informationsmöten om redovisning av verksamhetsunderstödet för år 2026 ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande: