Gå till innehåll

Verksamhetsunderstöd

Reumaförbundet i Finland ansöka hos STEA om understöd för stöd av sina medlemsföreningars verksamhet. På sitt möte besluta Reumaförbundets styrelse att föreningarna kan ansöka om understöd för.

På denna sida hittar du information om verksamhetsunderstöd.

Ansökan om verksamhetsunderstöd

Sådana föreningar som inte får understöd direkt från STEA kan ansöka om verksamhetsunderstöd. En allmän förutsättning för att understöd ska beviljas är att föreningen är medlem i Reumaförbundet i Finland. Understödet för stöd till medlemsföreningarnas verksamhet är avsett för att stöda en förenings basverksamhet.

Versamhetsunderstöden ska helst göras elektroniskt. Ansökningstiden för verksamhetsunderstödet för år 2026 är 15.10–15.12.2025. Informationen har skickats till föreningarna per e-post den 13.10.2025.

Läs innan du fyller i ansökningsblankett:

Ansökningsblanketten ska bifogas:

  • föreningens godkända verksamhetsplan för år 2026
  • föreningens godkända budget för år 2026
  • bokslutshandlingarna och revisorns/revisorernas eller verksamhetsgranskarens/granskarnas utlåtande från år 2024 (ifall dessa inte redan har skickats till förbundet i samband redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2024)

Bilagorna kan bifogas elektroniskt till ansökningen i slutet av den elektroniska blanketten.

Om föreningsmötet inte har behandlat sin verksamhetsplan och budget för år 2026 senast 15.12.2025, ska den till Reumaförbundet lämna in de av föreningens höst- eller årsmötet fastställda handlingarna omedelbart efter sitt möte: toiminta-avustus@reumaliito.fi.

Ansökningar jämte bilagor kan skickas med landpost endast om föreningen inte använder elektroniska kommunikationskanaler. Adressen: Reumaförbundet i Finland, Ilkkavägen 4, 00400 Helsingfors (anteckna också Verksamhetsunderstöd 2026 på kuvertet).

Informationsmöten om verksamhetsunderstödet har hållits i oktober – november via Teams. Nedan hittar du det material som presenterades vid informationsmöten (på finska).

Beslut on verksamhetsunderstöd

Beslut om verksamhetsunderstöd skickas till föreningarna per e-post i februari-mars det år som understödet gäller. Utöver e-postmeddelandet om beslut får föreningen ett avtal om överföring och användning av STEA-understöd som föreningen ska underteckna elektroniskt. Om föreningen inte har e-post, skickas brevet per post. Om elektronisk signatur inte är möjlig för föreningen, måste den informera Reumaförbundet.

Redovisning av verksamhetsunderstödet

Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2025 sista återkomstdatum var 5.2.2026. Reumaförbundet sammanställa sin resultatrapport till STEA baserat på svaren på redovisningen, så det är viktigt att svara på frågorna.

Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2025 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2025. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet i Finland, Ilkkavägen 4, 0014000 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd.

OBS! Bilagorna ska emellertid inte skickas förrän de har blivit behandlade och godkända av föreningsmötet och undertecknade av en beslutför styrelse.

Redovisningen ska helst göras elektroniskt. Anvisningar och blanketter som rör redovisningen 2025 skickas per e-post till föreningarna i slutet av år 2025.

OBS! Den oanvända andelen av 2025 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2026. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).

Informationsmöten om redovisning av verksamhetsunderstödet för år 2026 ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:

Mer information

Förfrågningar som rör verksamhetsundestöd skickas i första hand till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.