Gå till innehåll

Verksamhetsunderstöd

Reumaförbundet i Finland ansöka hos STEA om understöd för stöd av sina medlemsföreningars verksamhet. På sitt möte besluta Reumaförbundets styrelse att föreningarna kan ansöka om understöd för.

På denna sida hittar du information om verksamhetsunderstöd.

Redovisning av verksamhetsunderstödet

Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2025 sista återkomstdatum var 5.2.2026. Reumaförbundet måste efter det sammanställa en rapport av verksamhetens resultat till finansiären (STEA), varför det är ytterst viktigt att redovisningen skickas inom den utsatta tiden.

Redovisningen ska helst göras elektroniskt.

Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2025 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2025. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet i Finland, Ilkkavägen 4, 00400 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd 2025.

OBS! Bilagorna ska emellertid inte skickas förrän de har blivit behandlade och godkända av föreningsmötet och undertecknade av en beslutför styrelse.

Material som hänför sig till redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2025:

Sammanfattande tabeller över föreningens verksamhetssiffror, för att bistå föreningen:
Sammanfattningstabellerna är avsedda för föreningens eget bruk och skickas inte in till Reumaförbundet. Föreningen kan använda dessa tabeller om den så önskar.

De undertecknade bokslutshandlingarna kan bifogas i sin helhet eller ett dokument i taget. OBS! Om ni bifogar dokumenten var för sig, bör åtminstone balansräkningen vara undertecknad. Samtliga nedannämnda bilagor är nödvändiga för att redovisningen ska kunna behandlas.

Nödvändiga godkända, undertecknade bokslutshandlingar består av följande dokument:

  • Årsberättelse 2025
  • Resultaträkning 2025
  • Balansräkning 2025
  • Verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande 2025

OBS! Den oanvända andelen av 2025 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2026. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).

Verksamhetsunderstödet för år 2026 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2025 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2026 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2026 kan betalas ut

Informationsmöten om redovisning av verksamhetsunderstödet för år 2026 ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:

Beslut on verksamhetsunderstöd

Beslut om verksamhetsunderstöd skickas till föreningarna per e-post i februari-mars det år som understödet gäller. Utöver e-postmeddelandet om beslut får föreningen ett avtal om överföring och användning av STEA-understöd som föreningen ska underteckna elektroniskt. Om föreningen inte har e-post, skickas brevet per post. Om elektronisk signatur inte är möjlig för föreningen, måste den informera Reumaförbundet.

Verksamhetsunderstödet för år 2026 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2025 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2026 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2026 kan betalas ut.

Ansökan om verksamhetsunderstöd

Sådana föreningar som inte får understöd direkt från STEA kan ansöka om verksamhetsunderstöd. En allmän förutsättning för att understöd ska beviljas är att föreningen är medlem i Reumaförbundet i Finland. Understödet för stöd till medlemsföreningarnas verksamhet är avsett för att stöda en förenings basverksamhet.

Verksamhetsunderstöden ska helst göras elektroniskt. Ansökningstiden för verksamhetsunderstödet för år 2026 har gått ut den 15.12.2025. Om föreningsmötet inte har behandlat sin verksamhetsplan och budget för år 2026 senast 15.12.2025, ska den till Reumaförbundet lämna in de av föreningens höst- eller årsmötet fastställda handlingarna omedelbart efter sitt möte: toiminta-avustus@reumaliito.fi.

Ansökningsblanketten ska bifogas:

  • föreningens godkända verksamhetsplan för år 2026
  • föreningens godkända budget för år 2026
  • bokslutshandlingarna och revisorns/revisorernas eller verksamhetsgranskarens/granskarnas utlåtande från år 2024 (ifall dessa inte redan har skickats till förbundet i samband redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2024)

Material som rör ansökan om verksamhetsunderstöd för år 2026:

Mer information

Förfrågningar som rör verksamhetsundestöd skickas i första hand till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.