Organisationsdagar 2024

Reumaförbundets Organisationsdagar ordnas vartannat år. Evenemanget är avsett för föreningarnas ordförande och sekreterare. På dagarna ordnas gemensamt program, workshoppar, informationsinslag och ett evenemangstorg. Dagarnas teman tangerar aktuella angelägenheter och är kopplade till Reumaförbundets strategier.

Reumaförbundet hälsar föreningarnas ordförande och sekreterare varmt välkomna till Organisationsdagarna den 16–17 mars 2024 i Uleåborg (Scandic Oulu City). Föreningarna kan även skicka en tredje representant till Organisationsdagarna (t.ex. en styrelsemedlem, anställd eller aktiv föreningsmedlem) förutsatt att det ännu finns lediga platser kvar.

Under dagarna riktar vi blicken mot framtiden och det erbjuds idéer till inflytande och delaktighet samt för samarbete och nätverkande. De olika teman introduceras och bearbetas på föreläsningar och workshop samt på evenemangtorget. Det genomgående temat under dagarna är Reumaförbundets årstema 2024–2026: jämlikhet. Ett annat tema som också kommer att uppmärksammas under dagarna är effektivitet.

Programmet under Organisationsdagarna är gratis för deltagarna (max. 2–3 personer/förening). Föreningarna står för middagen under kvällsprogrammet på lördagen och kostnader för resor och inkvartering. Reumaförbundet understöder deltagarnas resekostnader till den del som överskrider 30 euro/deltagare (för max. två personer/förening). Parkeringskostnader ersätts inte. Resan ska ske till lägsta möjliga kostnad. Om resan blir billigast eller om den endast kan göras med egen bil, betalas kilometerersättning enligt FPA:s nuvarande tariffer. Förbundet ersätter inte resekostnader till den del som överskrider 30 euro för en eventuell tredje deltagare från föreningen.

Organisationsdagarna förverkligas i samarbete med Opintokeskus Sivis.

Program

Det preliminära programmet presenteras nedan. I programmet ingår valfria workshoppar som du kan anmäla dig till via anmälningsblanketten som du hittar under rubriken Anmälning nedan. Deltagarantalet på workshopparna är begränsat och platserna fylls i anmälningsordning. Förändringar i programmet är möjliga. Det detaljerade programmet publiceras på denna webbplats senast i februari 2024.

Lördag 16.3.2024
8.00–11.00 Frukost
10.00–12.30 Anmälning till Organisationsdagarna
10.00–13.15 Evenemangtorget öppen
12.00–13.00 Buffetlunch
13.30–14.15 Öppning av Organisationsdagarna
14.15-14.45 Infoinslag
14.45-15.30 Eftermiddagskaffe
14.45-15.30 Evenemangtorget öppen
15.30-17.15 Workshop
18.15 – Middag och kvällsprogram (middag på egen bekostnad)
Kvällsprogram efter middag

Söndag 17.3.2024
8.00–9.30 Frukost
9.00–9.15 Morgonrekreation
9.15–10.30 Jämlikhet som tema för strategiperioden 2024–2026, medlemskapsprojektet Alla med och diagnosstrategi
10.30–10.45 Paus
10.45–12.00 Organisationernas roll som partner och utvecklare av tjänster inom välfärdsområdena
12.00–13.15 Buffetlunch
13.15–14.30 Civilsamhällets betydelse och framtid
14.30–14.40 Sammandrag och slutord
14.45 Eftermiddagskaffe

Workshop lördag kl. 15.30–17.15

1. Välfärdsområdena som producenter av jämlika tjänster – hur kan föreningarna göra de sjukas röst hörd bland beslutsfattarna
    Workshopen kan ta emot 100 deltagare.
  2. Utveckling av föreningens styrelsearbeteUnder workshoppen får vi lära oss om olika konkreta verktyg, verksamhetssätt och -modeller med vilka föreningens styrelsearbete kan effektiviseras och utvecklas. Du får också möjlighet att dela dina egna goda erfarenheter och lära av andra och planera för framtiden tillsammans med andra.
    Workshopen kan ta emot 30 deltagare.
  3.  Kilta-registret ur föreningsstyrelsens synvinkelSyftet med Kilta-registret är inte enbart att lagra information om medlemmar. Föreningens styrelse kan använda informationen i Kilta när den utformar sin verksamhetsplan, planerar sin marknadsföringskommunikation och för att lära känna sin medlemskår bättre.
    Workshopen kan ta emot 18 deltagare.
  4.  Föreningar med uppdrag att främja välbefinnandeKom med och koppla av samtidigt som du får lära dig hur den verksamhet som föreningen bedriver för att främja välbefinnande kan se ut. På workshoppen får du konkreta tips som du kan ta med hem till din förening och du få också vara med och planera eventuell ny verksamhet. Du får diskutera med andra föreningsaktiva om det som lockar i föreningsverksamheten och hur man kan främja deltagarnas välbefinnande.
    Workshopen kan ta emot 25 deltagare.
  5.  Främjande av jämställdhet i föreningarPå workshoppen kommer vi utifrån resultaten från den enkät som Reumaförbundet gjort, praktiska exempel och material som syftar till att främja jämställdhet, gå igenom konkreta tips för att göra föreningsverksamheten genuint jämställd, jämlik och inbjudande för alla.
    Workshopen kan ta emot 18 deltagare.
  6.  Tjänstedesign som verktyg för att utveckla föreningsverksamhetenKom och lär dig om grunderna i tjänstedesign och konkreta metoder för att bland annat utveckla medlemsupplevelsen och den verksamhet som föreningen ordnar eller för att skapa nya idéer. På workshoppen övar vi tillsammans på att använda metoderna. I workshoppen ingår en liten förhandsuppgift. Närmare anvisningar om den kommer att skickas till dem som anmält sig.
    Workshopen kan ta emot 12 deltagare.

Anmälning

Anmälningen till Organisationsdagarna har avslutats den 11 februari 2024.

Föreningen kan få en tredje deltagare med på organisationsdagarna, om det finns lediga platser. Denna tredje deltagare kan vi bekräfta efter att anmälningsdatumet har utgått. Om ni önskar anmäla en tredje deltagare, bör hens anmälan göras via länken ovan 8.1.2024 – 11.2.2024. Vi bekräftar deltagandet till den tredje representanten direkt. Observera att förbundet inte ersätter den tredje deltagares resekostnader som överskrider 30 €.

Anmälan till Organisationsdagarna och lördagens middag är bindande.

Läs mer om avbokningsvillkoren, middagen och parkering nedan.

Anmälning till Organisationsdagarna och lördagens middag 16.3.2024 är bindande. Annullering efter 11.2.2024 enbart mot läkarintyg. Utan läkarintyg debiteras 50% av konferenspaketpriset, det totala debiterbara beloppet är 51,30 €.

Om du måste avboka middagen du betalat för, returnerar vi beloppet (36 €) till dig mot läkarintyg.

Skulle coronabegränsningar eller dylikt hindra eller märkbart begränsa arrangemangen, annulleras evenemanget. Detta informeras de anmälda om.

Annulleras inkvartering följes Scandic Oulu Citys egna annulleringsvillkor.

Buffén innehåller brödsortiment och vatten

Räkor á la Skagen L, G
Brie L, G och lökkompot M, G
Rostad sötpotatis och bladkål M, G

Saladsbuffé

Hönsfilé med champinjoner i marsalasås L, G
Varmrökt lax och gräslökssmörsås L, G
Grönsaksbiffar med chilimajonnäs L, G
Potatis i persilja L, G

Ostkaka med jordgubbsmelba L

Pris 36.00 EUR / pers

Allmän parkering hittas i samma byggnad som Scandic Oulu Cityn (P-Autotori/Scandic Oulu). Inkörning via Albertsgatan. Parkeringen betalas vid betalningsautomaterna i hallen, då hela parkering bör betalas vid ankomst.

Parkeringsavgiften är 3 euro/h eller 20 euro/24h. Med Scandic medlemskortet är avgiften 14 euro/24 h. Avgiften kan erläggas kontant eller med bankkort. Easpark-appen kan även användas som betalningsmetod.

Om du övernattar på hotellet, kan parkeringen tilläggas till hotellräkningen. Anmäl registernumret till receptionen. Ingång till hotellet från parkeringshallen sker via hiss eller trappor.

Inkvartering

Inkvartering ordnas på Scandic Oulu City. Deltagarna reserverar och betalar själva inkvarteringen.
Vi har fått ett specialpris på övernattning för Organisationsdagarnas deltagare och det är i kraft till 1.3.2024 beroende på hotellets bokningsstatus.

Samtliga övernattningsgäster bokar sitt rum själva på adressen:

Bokningar kan göras per telefon eller e-post via kontaktinformationen nedan. Kom ihåg att använda bokningskod BREU150324. Erbjudandets rumspriser 15.-17.3.2024:
Rumstyp: Standard
Rumspriser: 116 € enkelrum / dag
136 € dubbelrum / dag

Läs mer om hotellet Scandic Oulu City, inkvartering, tillgänglighet, parkering och tjänster på hotellets webbplats här.

Tilläggsinformation

Tilläggsfrågor om Organisationsdagarna kan skickas till: jarjestopaivat@reumaliitto.fi
Frågor angående dagarnas praktiska arrangemang: Tuula Tikkanen t. 044 266 9769
Frågor angående dagarnas program: Jaana Sinervuo-Tarula t. 044 549 0344