Kannanotot

Reumaliitto mukana vetoomuksessa monikanavarahoituksen purkamisen uhkista kuntoutukselle

Reumaliitto on mukana usean eri tahon yhteisessä vetoomuksessa koskien monikanavarahoituksen purkamisen uhkia kuntoutukselle.

Vetoomuksen allekirjoittajat vetoavat monikanavarahoitusta pohtivaan työryhmään sen puolesta, että kuntoutuspalvelujen järjestämisen ja rahoituksen perusteisiin ei tehtäisi tässä vaiheessa muutoksia.

Tässä vaiheessa olisi parempi keskittyä hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämiseen, vakiinnuttamiseen, tietopohjan vahvistamiseen sekä kuntoutuksen asemointiin uusissa rakenteissa. Nyt tulisi varmistaa, että hyvinvointialueet järjestävät niiden vastuulla olevat kuntoutuspalvelut riittävässä laajuudessa sekä tavoitteiden, tarpeiden ja Suomea sitovien sopimusten mukaisesti.

Lisäksi raportissa esitettyjen muutosvaihtoehtojen vaikutuksia on tärkeää arvioida riittävän luotettavasti ja monipuolisesti. Arvioinnin tekeminen samanaikaisesti sote-uudistuksen toimeenpanon kanssa on haastavaa. On huomioitava myös korona-aikana lisääntynyt hoito- ja kuntoutusvelka sekä epidemian kuormitus sote-palvelusektorille.