Satu Gustafsson: Kuuntele, keskity, kiinnostu

Kohtaamisten merkitystä ja vaikutuksia tulee harvoin ajatelleeksi, vaikka kohtaamme toisiamme jatkuvasti. Kasvokkain, puhelimitse, tekstiviestein, kirjein ja sähköpostein ja sosiaalisessa mediassa. Jokainen kohtaaminen jättää jonkinlaisen jäljen.

Olin työmatkalla ja yövyin hotellissa. Aamulla astuessani ulos huoneestani kerrossiivooja oli jo tullut työvuoroonsa ja ahkeroi käytävällä. Ohi kulkiessani toivotin hänelle hyvää huomenta. Katseemme kohtasivat, siivoojan työ seisahtui lievästä hämmästyksestä, hymyilimme ja sain vastaukseksi ”oi, oikein hyvää huomenta ja vielä parempaa päivän jatkoa!”

• Yksipuolista kohtaamista ei ole olemassa.

Päiväni alkoi ja sujui hymyssä suin ohimenevän, mutta mielialaa kohottaneen kohtaamisen ansiosta. Yksipuolista kohtaamista ei ole olemassa. Siihen ei välttämättä kulu paljon aikaa, se voi olla jopa välähdyksenomainen, mutta silti tavalla tai toisella merkityksellinen.

Hyvään kohtaamiseen tarvitaan avoimuutta, rehellisyyttä, keskittymistä, läsnä olemista, välittämistä ja toisen kuulemista. Aitoon kohtaamiseen kuuluu ymmärrys ja luottamus. Annamme ikään kuin tilaa itsellemme ja toiselle, tunnemme samanaikaisesti saavamme ja antavamme. Parhaimmillaan hyvässä kohtaamisessa voi avautua uusia näkökulmia ja syntyä luovia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja.

• Hyvä kohtaaminen on Reumaliiton tämän vuoden toimintateema.

Hyvä kohtaaminen on Reumaliiton tämän vuoden toimintateema. Suurin osa meistä kohtaa terveydenhuollon ammattilaisia säännöllisesti. Hyvä kohtaaminen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa rakentuu kunnioittavasta, avoimesta ja rehellisestä vuorovaikutuksesta. Nämä kohtaamiset ovat hyvin merkityksellisiä hoidon suunnittelun, toteutumisen, hoitoon sitoutumisen ja usein tuloksenkin kannalta.

Yhdistystoiminta taas on puhtaasti kohtaamisia ihmisten kesken. Huomioiva ja arvostava vuorovaikutus antaa eväät innostavalle ja houkuttelevalle yhdistykselle. Kun jäsenet ja vapaaehtoistoimijat kokevat itsensä merkitykselliseksi, he tuntevat kuuluvansa joukkoon, yhteistyö on sujuvaa ja nostaa motivaatiota yhteiseen toimintaan.

• Huomioiva ja arvostava vuorovaikutus antaa eväät innostavalle ja houkuttelevalle yhdistykselle.

Omia kohtaamisen ja vuorovaikutuksen taitoja on aika ajoin hyvä pysähtyä miettimään. Jokainen jäsenyhdistyksemme saa käyttöönsä Reumaliitolle räätälöidyn Kohtaamispelin, jonka tavoitteena on avata keskustelua hyvään kohtaamiseen liittyvistä ominaisuuksista peliin osallistuvien kesken, ryhmissä ja yksilöinä. Pelistä löydät lisää tietoa tämän lehden sivuilta. Toivon, että edessä on hyviä, rakentavia ja innostavia pelihetkiä jäsenyhdistyksissämme ympäri Suomen!