Lausunnot

Lausunto rahankeräysasetukseen

Sisäministeriö pyysi Reumaliitolta lausuntoa rahankeräysasetukseen.

Reumaliiton mielestä on hyvin tarpeellista helpottaa järjestöjen ja vapaaehtoisten toimintaa. Resursseja ei tule hukata turhaan byrokratiaan, mutta läpinäkyvyys keräystoiminnassa tulee säilyttää, jotta kansalaisten luottamus keräystoimintaan säilyy.

Rahankeräyslupahakemuksen sisältö ja siihen liittyvät liitteet ovat mielestämme asianmukaisia, mutta jäimme miettimään, riittääkö valvonta toimintansa juuri aloittaneelle yhdistykselle, jolla ei vielä ole toimintahistoriaa. Tällöin väärinkäytöksiin liittyvä maineriski ulottuu niihinkin toimijoihin, jotka hoitavat velvoitteensa hyvin.

Toivomme, että viidentoista kansanterveys- ja potilasjärjestön muodostama Pieni Ele-yhdistys, joka järjestää vaalikeräyksiä ja joka jakaa keräyksen tuoton jäsenjärjestöille, on oikeutettu toistaiseksi voimassa olevaan keräyslupaan.

Reumaliitto toivoo, että rahankeräyslaista ja asetuksesta tehdään selvät ohjeistukset järjestöille. Näin vältetään epäselvyyttä ja sekaannuksia toimintatapojen muuttuessa.

Lue lausunto kokonaisuudessaan (pdf.)