Hyvä tietää

Verisolujen toimintaa mittaavat seurantakokeet

Reumasairauksien hoidossa käytettyjen lääkkeiden vaikutuksia seurataan useilla erilaisilla seurantakokeilla. Niitä kutsutaan joskus myös turvakokeiksi.

Reumalääkkeiden seurantakokeet: Happi ja hyytyminen

Reumataudit ja reumalääkkeet voivat vaikuttaa verisolujen määrään ja toimintaan. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi hapen kuljetukseen elimistössä tai veren hyytymiseen.

Hb (hemogloliini) : Hemoglobiinin tehtävä on kuljettaa happea ja hiilidioksidia elimistössä. Hemoglobiini on sitoutuneena punasoluihin. Alhainen hemoglobiini voi kertoa anemiasta. Hemoglobiinin viitearvot ovat naisilla 117 – 155 g/l ja miehillä 134 – 167 g/l.

Hkr (hematokriitti): Tutkimus kertoo, kuinka suuri osuus verestä on punasoluja. Arvo muuttuu yleensä samassa tahdissa hemoglobiinin kanssa. Viitearvot naisilla 35 – 46 % ja miehillä 39-50 %.

Tromb (verihiutaleet): Tutkimus kertoo verihiutaleiden eli trombosyyttien määrän veressä. Verihiutaleet osallistuvat veren hyytymiseen. Määrä voi vähentyä lääkkeiden vaikutuksesta ja kohota tulehdustautien yhteydessä, minkä vuoksi reumatautia sairastavilla trombosyyttimäärän poikkeamat ovat hyvin yleisiä. Viitearvot 150 – 360 E9/l.

Katso tietoa myös muista seurantakokeisiin liittyvistä tutkimuksista.

Päivitetty 6.8.2019

Pitkä tie hoitajaksi

20.6.2024

Lukuaika

Onko reuma riski raskaudessa?

18.6.2024

Lukuaika