Stöd och tjänster

Reumaförbundet ger råd och hjälper till. Vi beviljar till exempel bidrag från våra fonder.

Kaksi henkilöä tutkii heidän käsissään olevia papereita.

Servicetelefoner och rådgivning

• Frågor om hälso- och socialvård kan skickas per e-post till adress: palveluneuvonta@reumaliitto.fi.
  • Frågor om föreningsverksamhet: Expert inom organisationsverksamhet Jaana Sinervuo-Tarula, tel. 044 549 03 44
  • Frågår om frivilligverksamhet: Expert inom medborgarverksamhet Sini Hirvonen, tel. 044 901 72 32
  • Motionsärenden: motionsplanerare Kirsi Kaipainen-Pyykkö, tel. 044 434 15 88
  • Frågor om social trygghet och påverkning: Maria Mattila, tel. 044 7680 448.

Samtal till normalpris. Samtalen är konfidentiella. Om numret inte svarar, lämna ett meddelande på telefonsvararen.

Reumaskötaretelefon (på finska)

Reumaförbundet erbjuder på reumaskötarens telefontimme på tisdagskvällar. Telefon 044 9765 684 kl 16–18 varge tisdag tills 19.12.

Telefonnumret är inte i bruk vid andra tidpunkter och det går inte att lämna en samtalsförfrågan till sjuksköterskan.

Bidrag från Reumaförbundets fonder

Trots alla olika stöd och tjänster man kan ansöka om och bli beviljad, kan det uppstå enstaka och speciella situationer där en person som insjuknat i reumatiska eller andra sjukdomar i stöd- och rörelseorganen har rimliga och välmotiverade grunder att ansöka om bidrag och där ingen annan förmån eller annat stöd- eller servicesystem kan hjälpa. I sådana fall kan bidrag från de fonder som Reumaförbundet förvaltar vara till hjälp i vardagen.

Översiktskarta över social trygghet

Tack vare översiktskartan över social trygghet är det lättare att hitta de instanser där långtidssjuka kan ansöka om social- och hälsovårdstjänster samt ekonomiskt stöd.

I listan finns information om vilka tjänster det finns och vem som erbjuder tjänsterna. Översiktskartan kan delas ut till alla som är i behov av den, såväl till personer som själva insjuknat som till vårdpersonal.

Reumaförbundets Översiktskarta över social trygghet 2024 (pdf)

Notera också dessa

Kamratstöd
Semesterverksamhet (på finska), allmänt om semestrar på MTHLs sidor (på svenska)