Verksamhetsunderstöd

Reumaförbundet i Finland ansöka hos STEA om understöd för stöd av sina medlemsföreningars verksamhet. På sitt möte besluta Reumaförbundets styrelse att föreningarna kan ansöka om understöd för.

På denna sida hittar du information om verksamhetsunderstöd.

Ansökan om verksamhetsunderstöd

Sådana föreningar som inte får understöd direkt från STEA kan ansöka om verksamhetsunderstöd. En allmän förutsättning för att understöd ska beviljas är att föreningen är medlem i Reumaförbundet i Finland. Understödet för stöd till medlemsföreningarnas verksamhet är avsett för att stöda en förenings basverksamhet.

Verksamhetsunderstöden ska helst göras elektroniskt. Ansökningstiden för verksamhetsunderstödet för år 2025 är 15.10–15.12.2024.

Närmare anvisningar om ansökan om verksamhetsunderstöd och ansökningsblanketten uppdateras på denna sida i början av oktober 2024. Informationen skickas då även till föreningarna per e-post.

Informationsmöten om verksamhetsunderstödet ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:

Beslut on verksamhetsunderstöd

Beslut om verksamhetsunderstöd skickas till föreningarna per e-post i februari-mars det år som understödet gäller. Utöver e-postmeddelandet om beslut får föreningen ett avtal om överföring och användning av STEA-understöd som föreningen ska underteckna elektroniskt. Om föreningen inte har e-post, skickas brevet per post. Till brevet bifogas tre blanketter: ett exemplar av ”Understödsbeslut och anvisningar för redovisning av understödet” och två exemplar av ”Avtal om överföring och användning av STEA-understöd”. De senare blanketterna undertecknar föreningen och sänder därefter den ena undertecknade blanketten till adressen Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20–22 A, 00100 Helsingfors (kuvertet märks med Avtal om verksamhetsunderstöd). Det andra exemplaret sparar föreningen i sitt eget arkiv.

Besluten för 2024 har skickats till föreningarna i februari 2024.

Redovisning av verksamhetsunderstödet

Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2024 sista återkomstdatum är 5.2.2025. Efter det måste Reumaförbundet sammanställa sin resultatrapport till STEA.

Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2024 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2024. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20-22 A, 00120 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd.

Redovisningen ska helst göras elektroniskt. Anvisningar och blanketter som rör redovisningen publiceras på denna sida i slutet av år 2024 då informationen även skickas per e-post till föreningarna.

OBS! Den oanvända andelen av 2024 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2025. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).

Mer information

Förfrågningar som rör verksamhetsundestöd skickas i första hand till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.