Redovisning av verksamhetsunderstödet
Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2024 sista återkomstdatum är 5.2.2025. Efter det måste Reumaförbundet sammanställa sin resultatrapport till STEA.
Redovisningen ska helst göras elektroniskt.
Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2024 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2024. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20-22 A, 00120 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd 2024.
Obs! Bilagorna ska emellertid inte skickas förrän de har blivit behandlade och godkända av föreningsmötet och undertecknade av en beslutför styrelse.
Material som hänför sig till redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2024:
För att sammanställa deltagarinformation kan du ta hjälp av en samlingsblankett:
De undertecknade bokslutshandlingarna kan bifogas i sin helhet eller ett dokument i taget. OBS! Om ni bifogar dokumenten var för sig, bör åtminstone balansräkningen vara undertecknad. Samtliga nedannämnda bilagor är nödvändiga för att redovisningen ska kunna behandlas.
Nödvändiga godkända, undertecknade bokslutshandlingar består av följande dokument:
- Årsberättelse 2024
- Resultaträkning 2024
- Balansräkning 2024
- Verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande 2024
OBS! Den oanvända andelen av 2024 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2025. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).
Verksamhetsunderstödet för år 2025 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2024 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2025 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2025 kan betalas ut.
Informationsmöten om redovisning av verksamhetsunderstödet för år 2024 ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:
Anvisningar för sammanställning av redovisningen för verksamhetsunderstödet för år 2024 har skickats till föreningarnas ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassörer 17.12.2024. Kontaktuppgifterna tas från Kilta-registret, så det är viktigt att uppgifterna där är uppdaterade.