Gå till innehåll

Verksamhetsunderstöd

Reumaförbundet i Finland ansöka hos STEA om understöd för stöd av sina medlemsföreningars verksamhet. På sitt möte besluta Reumaförbundets styrelse att föreningarna kan ansöka om understöd för.

På denna sida hittar du information om verksamhetsunderstöd.

Redovisning av verksamhetsunderstödet

Föreningarna avger en redovisning över användningen av föregående års verksamhetsunderstöd. Redovisning av verksamhetsunderstödet 2024 sista återkomstdatum är 5.2.2025. Efter det måste Reumaförbundet sammanställa sin resultatrapport till STEA.

Redovisningen ska helst göras elektroniskt.

Som bilagor till redovisningen krävs bokslutshandlingar för år 2024 som godkänts och undertecknats av en beslutför styrelse och verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande för år 2024. Bilagorna kan laddas upp som bilagor i slutet av den elektroniska redovisningsblanketten eller också kan de skickas efteråt till Reumaförbundet. Ifall de begärda dokumenten inte ännu har behandlats och godkänts på föreningsmötet när redovisningen görs, kan ni skicka de undertecknade handlingarna efter årsmötets godkännande per e-post till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi. Ifall ni skickar handlingarna i pappersversion som postförsändelse, skickas de till adressen: Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20-22 A, 00120 Helsingfors. Märk kuvertet med: Redovisning av verksamhetsunderstöd 2024.
Obs! Bilagorna ska emellertid inte skickas förrän de har blivit behandlade och godkända av föreningsmötet och undertecknade av en beslutför styrelse.

Material som hänför sig till redovisningen av verksamhetsunderstödet för år 2024:

För att sammanställa deltagarinformation kan du ta hjälp av en samlingsblankett:

De undertecknade bokslutshandlingarna kan bifogas i sin helhet eller ett dokument i taget. OBS! Om ni bifogar dokumenten var för sig, bör åtminstone balansräkningen vara undertecknad. Samtliga nedannämnda bilagor är nödvändiga för att redovisningen ska kunna behandlas.

Nödvändiga godkända, undertecknade bokslutshandlingar består av följande dokument:

  • Årsberättelse 2024
  • Resultaträkning 2024
  • Balansräkning 2024
  • Verksamhetsgranskarens/revisorns utlåtande 2024

OBS! Den oanvända andelen av 2024 verksamhetsunderstöd returneras till Reumaförbundet senast 31.3.2025. Reumaförbundets kontonummer: FI67 5541 2820 0312 02 (Andelsbanken).

Verksamhetsunderstödet för år 2025 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2024 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2025 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2025 kan betalas ut.

Informationsmöten om redovisning av verksamhetsunderstödet för år 2024 ordnas virtuellt (på finska) på Teams enligt följande:

Anvisningar för sammanställning av redovisningen för verksamhetsunderstödet för år 2024 har skickats till föreningarnas ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassörer 17.12.2024. Kontaktuppgifterna tas från Kilta-registret, så det är viktigt att uppgifterna där är uppdaterade.

Beslut on verksamhetsunderstöd

Beslut om verksamhetsunderstöd skickas till föreningarna per e-post i februari-mars det år som understödet gäller. Utöver e-postmeddelandet om beslut får föreningen ett avtal om överföring och användning av STEA-understöd som föreningen ska underteckna elektroniskt. Om föreningen inte har e-post, skickas brevet per post. Till brevet bifogas tre blanketter: ett exemplar av ”Understödsbeslut och anvisningar för redovisning av understödet” och två exemplar av ”Avtal om överföring och användning av STEA-understöd”. De senare blanketterna undertecknar föreningen och sänder därefter den ena undertecknade blanketten till adressen Reumaförbundet, Stora Robertsgatan 20–22 A, 00100 Helsingfors (kuvertet märks med Avtal om verksamhetsunderstöd). Det andra exemplaret sparar föreningen i sitt eget arkiv.

Verksamhetsunderstödet för år 2025 kan betalas till föreningen först efter det att redovisningen med bilagor har skickats till Reumaförbundet och efter det att en eventuellt oanvänd del av verksamhetsunderstödet 2024 har återbetalats till Reumaförbundets konto. Dessutom ska det avtal och överföring och användning av STEA-understöd som skickas efter beslut om verksamhetsunderstöd 2025 undertecknas innan verksamhetsunderstödet 2025 kan betalas ut.

Ansökan om verksamhetsunderstöd

Sådana föreningar som inte får understöd direkt från STEA kan ansöka om verksamhetsunderstöd. En allmän förutsättning för att understöd ska beviljas är att föreningen är medlem i Reumaförbundet i Finland. Understödet för stöd till medlemsföreningarnas verksamhet är avsett för att stöda en förenings basverksamhet.

Verksamhetsunderstöden ska helst göras elektroniskt. Ansökningstiden för understöd för år 2025 har gått ut den 15.12.2024. Om föreningsmötet inte har behandlat sin verksamhetsplan och budget för år 2025 senast 15.12.2024, ska den till Reumaförbundet lämna in de av föreningens höst- eller årsmötet fastställda handlingarna omedelbart efter sitt möte: toiminta-avustus@reumaliitto.fi.

Material som rör ansökan om verksamhetsunderstöd för år 2025:

Mer information

Förfrågningar som rör verksamhetsundestöd skickas i första hand till adressen toiminta-avustus@reumaliitto.fi.