Maailman SLE-päivä

Arrangör

Reumaliitto

Hyvää maailman SLE-päivää!

SLE, eli systeeminen lupus erythematosus, on moni-ilmeinen autoimmuunitauti, jossa immunologinen puolustus suuntautuu väärin omaa elimistöä vastaan.

Suomessa on noin pari tuhatta SLE:tä sairastavaa henkilöä, joista 90 prosenttia on naisia. Puolet heistä on sairastunut alle 30-vuotiaana.

Oireet ovat monimaisia, lähes kaikki elimet voivat sairastua.

SLE:n yleisoireita ovat väsymys, laihtuminen ja kuumeilu.Tyypillinen on kasvoihin nenän ympärille tuleva perhosmainen ihottuma. Hiustenlähtö voi liittyä aktiiviseen tautiin. Nivelkivut ja -turvotukset, lihaskivut, valkosormisuus (Raynaudin oire), hiusten lähtö, suun limakalvon haavaumat, munuaistulehdus, keuhkokudoksen tulehdus, keuhko- ja sydänpussin tulehdus sekä keskushermoston oireet voivat liittyä taudinkuvaan.

SLE:n ennuste on parantunut jatkuvasti. Jopa suurimmalla osalla potilaista on lähes oireettomia vaiheita. Henkeä uhkaavaksi tauti pääsee kehittymään lähinnä henkilöille, joilla on vakavia munuais-, keuhko- tai keskushermosto-oireita. Iän karttuessa sairauden aktiivisuus yleensä laantuu.

Lue lisää Reuma-aapisesta

Evenemang