Reumaförbundet för unga

Reumaförbundet vill betjäna såväl unga som unga vuxna. Hos oss hittar du kunskap, kamratstöd och evenemang.

Nuoret seisovat pellolla rivissä kädet toistensa hartioilla

Reuma-abc

Reuma-abc:n innehåller en mängd information om barnreumatism, andra reumatiska sjukdomar, läkemedel, motion och kost.

Kirjaimet ABC

Information om social trygghet för barnfamiljer och unga

På sidan Information om social- och hälsovård hittar du information om social trygghet och de nedladdningsbara Översiktskartorna över social trygghet (pdf).

Rehabiliterings- och anpassningskurser

Rehabiliteringen syftar till att hålla barn med barnreumatism i gott skick och välmående. Rehabilitering och anpassningsträning kan också ge tillgång till kamratstöd, då man blir bekant med andra som är i samma situation.

FPA ordnar rehabiliterings- och anpassningskurser för vuxna med reumatiska sjukdomar och familjekurser för barn och unga med inflammatoriska reumatiska sjukdomar. Rehabiliteringen är multiprofessionell och den genomförs i grupp. Syftet med rehabiliteringen är bland annat att trygga funktionsförmågan, att stärka förmågan att hantera livet och att stödja egenvård.

Nurekatiimi – kommitté för unga inom Reumaförbundet

Till Nurekatiimi (Nuoret reuman kanssa, på svenska Unga med reuma) hör unga och unga vuxna som själva insjuknat i en sjukdom i stöd- och rörelseorganen. I teamet ingår även föräldrar till unga med sjukdom.

Nurekatiimi har som uppgift att göra sjuka barns och ungas röst hörd och ge kamratstöd till andra som insjuknat.

Viisi nuorta istuu nurmikolla kädet sivuille levitettynä
På bilden Nurekatiimi-medlemmarna Alisa, Lotta, Kaisa, Oona och Siiri i Tammerfors våren 2023.

Nurekatiimi har egna konton på sociala medier, på Instagram, YouTube och TikTok. Genom att följa dem får du information om Reumaförbundets evenemang riktade till unga och kan läsa andra unga reumatikers erfarenheter och berättelser om livet med reumatism.

Alla unga som insjuknat i reumatiska sjukdomar är varmt välkomna till våra evenemang och träffar. Alla är välkomna med i vår varmhjärtade gemenskap precis som de är. Dessutom kan alla intresserade följa oss på sociala medier och bekanta sig med vårt tidigare innehåll. Du kan även skicka hälsningar eller idéer till oss via våra sociala mediekanaler!

Nurekatiimi fungerar på frivillig basis. Tillsvidare är de frivilliga i Nurekatiimi finskspråkiga unga, så allt innehåll är producerat på svenska. Kontakta oss om du skulle vilja komma med och producera svenskspråkigt innehåll för unga!

Glädje och vänner på våra evenemang!

För unga ordnas bland annat läger och rekreationshelger. Närmare information finns i evenemangskalendern.

Suomen Reumanuoret – en egen förening för unga

Suomen Reumanuoret ry är en förening för alla barn, unga och unga vuxna upp till 35 år med reumatiska sjukdomar. Föreningens syfte är att erbjuda kamratstödsverksamhet och information till sina medlemmar och att främja frågor som rör unga med reumatism. Den nationella föreningen Suomen Reumanuoret grundades år 2014.

Ta kontakt och gå med i föreningen!
info@suomenreumanuoret.fi Du hittar oss också på Facebook, Instagram och Twitter.

Verksamhet för unga på din egen ort

Reumaförbundet har medlemsföreningar runtom i landet. En del föreningar ordnar också verksamhet för barn, unga och familjer. Du kan höra dig för hos reumaföreningen på din egen ort om eventuella grupper för unga och unga vuxna. Du kan även kontakta Reumaförbundet om stöd och hjälp för att starta verksamhet för unga på din egen ort.

Utöver Suomen Reumanuoret finns det också flera andra nationella, diagnosspecifika föreningar.