För barn och familjer

I Finland insjuknar ca 200 barn årligen i barnreumatism. Vi vill erbjuda information, stöd och aktiviteter för de insjuknade barnen. Hjälp finns också att få för vuxna – vare sig du själv är sjuk eller närstående till ett reumabarn.

Tyttö hymyilee pehmolelu kädessään.

Reuma-abc

Reuma-abc:n innehåller en mängd information om barnreumatism, andra reumatiska sjukdomar, läkemedel, motion och kost.

Kirjaimet ABC

Guiden Barnreumatism

I guiden Barnreumatism finns grundläggande information för insjuknade, deras anhöriga och vårdpersonal.

Lastenreumaoppaan kansikuvan piirroksessa lapsi ja vanhemmat istuvat lattialla tutkimassa opasta, jonka sivujen välistä nousee hedelmiä, lääkkeitä ja palloja.

Informationspaket för nyinsjuknade

Informationspaketet för nyinsjuknade, som Reumaförbundet har sammanställt, blev klar våren 2018. Paketet är avsett för alla som har insjuknat i barnreumatism. Paketet ger verktyg till att hantera den nya situationen samt svar på typiska frågor som uppkommer i början.

Distributionen av informationspaketen för nyinsjuknade sker via barnreumapoliklinikerna, som kan beställa paketen per e-post på adressen info@reumaliitto.fi.

Lastenreuman ensitietopaketti

Information om social trygghet för barnfamiljer och unga

För att förtydliga vad den sociala tryggheten innefattar, har vi på Reumaförbundet sammanställt en Översiktskarta över social trygghet för barnfamiljer och ungdomar. I den hittar du information om vilka förmåner och stöd som är tillgängliga och vem som tillhandahåller dem.

På sidan Information om social- och hälsovård hittar du mera information om social trygghet. Tveka inte att kontakta instanserna själv om du vill veta mer.

Glädje och vänner på våra evenemang!

Kolme lasta juoksee ulkona selät katsojaan päin.

Anpassningskurser, rehabilitering och understödd semester

På anpassningskurserna får hela familjen information om sjukdomen och krafter som hjälper familjen att orka med sjukdomen.

Rehabiliteringen syftar i sin tur till att hålla barn med barnreumatism i gott skick och välmående. Rehabilitering och anpassningsträning kan också ge tillgång till kamratstöd, då man blir bekant med andra som är i samma situation.

För barnfamiljer ordnas det också understödda semesterperioder.

Reumaliiton Puppana-maskotti vilkuttaa.

Kraft genom föreningsverksamhet

Reumaförbundet har medlemsföreningar runtom i landet. En del föreningar ordnar också verksamhet för barn, unga och familjer.

Lapset halaavat ulkona, taustalla punainen puurakennus.

Kontakta oss och ge respons