Val av ordförande för Reumaförbundets styrelse

Reumaförbundets styrelse öppnar presentationen av kandidater till styrelseordförande för den återstående mandatperioden 2024–2026.

Personer intresserade av ordförandeskapet i styrelsen ombeds sända en presentation om sig själva till fullmäktige på det webbformulär som finns här senast 8.11.2024.

Utifrån kandidatpresentationerna kan en ledamot nominera en kandidat till ordförandeposten. Dessutom kan man på fullmäktigemötet även föreslå en kandidat utanför kandidatpresentationerna. En person kan inte bli kandidat utan att en ledamot nominerar personen på fullmäktigemötet.

Ett extra fullmäktigemöte hålls lördag 16.11., då valet av styrelseordförande kommer att ske.

Ulla Lehtikangas som valdes till styrelseordförande för perioden 2024–2026 har den 8.10.2024 avgått från sitt uppdrag på egen begäran. Före den nya ordförande vals, leder vice ordförande Kari Mikkola förbundet.

Enligt Reumaförbundets stadgar (pdf på finska) är fullmäktiges uppgift att vid behov för den återstående mandatperioden välja en annan person som ersätter den ordförande eller vice ordförande i förbundet som har sagt upp sig, avskedats eller avlidit.

Ytterligare information

Verksamhetsledare Anu Uhtio, anu.uhtio@reumaliitto.fi, t. 044 709 8138