Kamratstöd

En kamratstödjare är en frivillig som fått utbildning för uppdraget. Hen är en vanlig människa som vill hjälpa andra i en liknande livssituation.

Söktjänsten kan ta ett tag att ladda den första gången.

Joukko eri-ikäisiä ihmisiä kävelemässä puistotiellä.

En kamratstödjare lyssnar, förstår och hjälper dig att styra dina tankar i en annan riktning. En kamratstödjare har tystnadsplikt och med hen kan du tryggt fundera på saker som din sjukdom eller livssituation medför.

”Du är inte ensam!”

Kamratverksamhet kan vara på plats när du funderar på något som rör din sjukdom och vill ha infallsvinklar av någon som upplevt samma sak. Du kan få kamratstöd mellan fyra ögon eller i grupp, öga mot öga eller på distans.

Välj den kamratverksamhetsform som passar dig bäst ur dessa fyra verksamheter som Reumaförbundet erbjuder:

Hitta en kamratstödjare

Hitta en kamratstödjare är en ny söktjänst där du kan leta efter en lämplig kamratstödjare utifrån ålder, ort, diagnos och samtalsämne.

Kaksi naista puuhailee kukkapenkin äärellä.

Kamrathörnan på Reumaklubben

Kamrathörnan består av kamratstöd om specifika teman på distans. Måndagar kl. 18–19 ordnar Reumaförbundet kamratstödssessioner på Reumaklubben på adressen reumaklubi.reumaliitto.fi som du kan ansluta dig till för att samtala utan förhandsanmälan. Temana varierar från diagnosspecifika ämnen och ämnen som rör symtom till hur man hanterar sig egen vård i olika livssituationer.

Kahvilapöytien ympärillä vihreitä tuoleja, oikealla baaritiski.

3. Kamratstödjare och kamratstödsgrupper inom Reumaförbundets medlemsföreningar

I våra medlemsföreningar verkar utbildade kamratstödjare som du kan kontakta. Föreningarna ordnar även kamratstödsgrupper som träffas öga mot öga.

iloiset naiset pitävät evästaukoja puutarhapöydän ääressä ja kilistävät kahvikuppeja.

4. Sällsynta kamratstödjare

Det finns hundratals olika reumatiska sjukdomar och många av dem är sällsynta. En sjukdom anses vara sällsynt om antalet insjuknade är fem per 10 000 personer, vilket betyder att det finns högst drygt 2 700 i Finland med en sällsynt sjukdom. Det finns egna utbildade kamratstödjare för dem som insjuknat i sällsynta sjukdomar.

Henkilö seisoo rannalla.

Bli medlem i reumaföreningen

Reumaförbundets medlemsföreningar erbjuder på mångsidig kamratstöd.